tisdag 20 september 2011

Babypup

För att bespara er alla hysterisk valp/babyinlägg om vad hon bitit sönder idag, min oro över framtida tarmfunktion, hur mycket hon ätit och hur länge hon sovit inatt så har jag fixat en egen blogg åt Rosa (Rååsa) där jag kan ynkpynka hur mycket jag bara vill över vårt nya familjetillskott. Jag älskar denna lilla hårboll redan, men jag tänker inte tvinga er till att göra det, så min dagbok över lillvalpens uppväxt hittar ni som faktiskt är intresserade på denna adress: http://livetsomrosa.papper.fi/




Rosa, sju veckor och fyra dagar - och alldeles underbar!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Eftersom jag själv snart skall få hem en valp undrar jag hur ni tänker göra angående parvoviruset som finns i vasa nu just? Tänker ni gå ut med er hund som vanligt, eller har ni tänkt behandla valpen lite annorlunda tills den är helt vaccinerad?

Saray sa...

Bra fråga, hade ingen aning om att parvoviruset går här i Vasa. Hon ska vaccineras igen om någon vecka. Vi har henne ute på gården när hon vill uträtta sina behov, hon är ju en hund, och det måste hon ju få göra. Nästa vecka tänkte vi pröva parken också. Behandla annorlunda? :S Vad föreslår du?

Saray sa...

Men efter att jag läst lite mer om parvo så tror jag nog vid närmare eftertanke att vi håller oss till gården till vaccination nummer 2. Blev rejält uppskrämd, och tackar dig, vem du än är för upplysningen. Det sägs ju att modersmjölken från en vaccinerad tik ger ett skydd upp till 10-12 veckor. Men jag tänker inte ta några risker och kollar om det finns möjlighet att vaccinera redan vid 10-års ålder. Nu vet du! :)

Anonym sa...

Inget att tacka för :) Med annorlunda menade jag också att man kanske bör hålla sig inom ett mindre område för att undvika viruset. Fick rådet av vår uppfödare att hålla oss till gården och undvika kontakt med främmande hundar då vi inte kan veta om de hundarna är vaccinerade eller inte. Som tur rör det sig ju bara om ett par veckor, efter vaccinationen borde de ju inte vara någon fara att röra sig fritt :)

Anonym sa...

Hej Sara, lönar sig nog att va försiktig me valpen då hon int ännu e vaccinerad. Jag blev o lite skrämd när jag läst om viruset o att de int finns någå botmedel (heter de så?) annat än att ha vaccinet. Fast Onni e vaccinerad så låter vi int honom lukta på andra kakkor längs vägarna o så e vi lite försiktiga me andra hundar också då man kan ju aldrig veta om di e vaccinerade eller int, annars borde de nog gå att leva ganska så vanligt=) Vi kommer gärna o leker me söta Rosa sen när hon e vaccinerad o lite större om vi bara får!
H. emppu

Anonym sa...

härligt med hundblogg :)