tisdag 8 november 2011

Snö, var är du?





Det är mitten av november, om inte så många dagar har det gått ett år sedan jag och Alfan rutschade av vägen på svart is, med snö och is sprättandes upp mot vindrutan i en rasande fart.

Det är mitten av november och det är 8 grader plus. Det är mitten av november och folk går fortfarande omkring i sommardojor och collegetröjor. Jag vill plocka fram mina fejkUggs och tjocka vantar och sockor, med en fet ylletröja innanför dunjackan. Jag vill känna hur kylan riktigt biter i kinderna och se hur andedräkten blir till ett vitt moln framför ansiktet på mig. Jag vill dra fram lyktor och kura ihop mig med levande ljus framför teven, med en varm kopp glögg mellan händerna, och en filt jag delar med kärleken. Jag vill se valpen reagera på sitt livs första snöflinga på nosen. Jag vill köpa julklappar till nära och kära i en stad upplyst av ljusslingor och lampor, med ett tjockt mörker som omsluter det hela.


Det är mitten av november, veckan framöver har man lovat ihållande molnighet, 5 grader plus, regn
- men ingen snö.

Inga kommentarer: