tisdag 10 januari 2012

Från klädvägrare till klädfreak



När jag kom till jobbet idag hamnade jag och Sabina in i en liten diskussion om utseende och framförallt klädstil och hur man ändrats genom åren, blivit modigare, hittat sig själv mer. Sabina pratade om hur hon ville pröva mer romantiskt och jag helt tvärtom. Sist och slutligen konstaterade Sabina att "Jaaa, men du ha nog verkligen ändra om man tänker på hur du klädd dig förr, du hadd ju typ bara jeans och va mer som en pojkflicka."

Och visst, det är helt sant, då var jag helt ärligt mer pojke än flicka, mamma fick dra mig till klädaffären, vilket hon lyckades med väldigt sällan, i stället passade hon på då vi var vid Citymarket och handlade mat, plötsligt fanns det bara ett par jeans eller en tröja i vagnen som jag skulle pröva. När jag väl fått ett par nya jeans hade de hål på knäna nästa dag. Ack så rik jag skulle vara idag om detta hade hållit i sig! Eller, då igen skulle pengarna säkert lagts på tevespel och diverse andra prylar (vilket de nog ändå gjort).

Hursomhelst blev jag lite nyfiken, och jag var tvungen att gå bak i bildgallerien och kolla lite på förvandlingen...


13 år, i mina favoritjeans som jag använde i 6(!) år innan jag sydde på peacelappar och satte glitter på dem, bar dem en stund till för att sedan tröttna, och sedan klippa dem till shorts, vilket gjorde dem oanvändbara, och sen var det bara att slänga. Obsevera mitt röda hår och smilfinken på mina axlar är faktiskt min nuförtiden onaturligt vackra lillasyster.


14 år, hemma från språkläger i Österrike där jag totalt hade bytt stil (men behöll dock vitastrumpor-i-sandaler-stilen i mitt ointresse för skor). Min dåvarande pojkvän gjorde slut för att jag "såg så konstig ut".


15 år, skolavslutning, under sommaren blev jag sedan blond, men kläderna hade lugnat ner sig lite, mest beroende på att jag denna sommar började umgås med Sabina och modeoffret Anne-Lie 24/7. 2006, 16 år, som sagt blev blond här och kläderna, muchos bättre, och väldigt vanliga.

Vintern 2006, 16 år, kläderna säger ju inte så mycket, men jag är rödhårig igen! :)

2007-2008 började jag experimentera... kan inte alltid säga att dessa experiment var särskilt lyckade dock. Detta är under festliga Valborgsmässoafton, out in public. Någon lås in mig?!?


hösten 2009-våren 2010 var övergångsperiod alltigenom. Under denna tid var jag Rock'n'Roll, allt skulle vara svart och tight och nitar och höga klackar och röda läppar och stort hår. There. Det tror är enda gången i mitt liv jag kan säga att min stil var helt definierad. (Förutom som 12-åring då jag var hiphoppare, gick omkring i fake-micmacs, keps bakochfram, låste in mig i rummet och rappade till Eminem framför spegeln.)
Blev lite mjukare mot våren 2010. Testade dock mycket nytt och började intressera mig för kjolar, klänningar, blommor och rosetter, detta höll hela sommaren. Kjolen är fortfarande mitt favoritplagg.

Jag vintern 2010, med inte en, utan 4 kjolar...

Sen blev jag tokig i lila och kanske lite Odd Molly-knäpp också. Men det funkar på mig iallafall. :) Här är jag ungefär kvar idag, men med rött hår igen! Vem vet hur jag ser ut i sommar? Punkare?







Och förresten, när man tänker efter Sabina, så har vi nog alla ändrats en del under årens gång....
Eller hur?


















2 kommentarer:

Anne-Lie sa...

Men taaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa nu bort hande sista bildin :D

Anne-Lie sa...

Vi fatta poängen, okej? haha :D