onsdag 8 februari 2012

Dagen full av godsaker

Hej på er! Dagen har varit något bättre idag. Men hur skulle den inte kunna vara det då den började så suveränt? Rosa lät mig sova till halv 10, vi gick ut och möttes av härlig vintersol, när vi kom in gjorde jag mig klar för dagen så länge Rosa åt. Och sen drog jag iväg till stan för att äta lunch med några av dom bästa - Fanny och Nina! Vi åt på 1 rum + kök och MUMS vilken mat dom har där! Åt något så tråkigt som grönsakssoppa, och jag kan lova, den var allt annat än tråkig! Det nybakade brödet som dom hade där var också top notch, saftigt och mjukt!

Efter maten sprang jag och Nina på lite ärenden, sen "storhandlade" vi vid Citymarket (blev mest grönsaker och proteinbars, och lax). Efter det drog vi iväg till gymmet, och jag kan lugnt påstå att det är SÅ mycket bättre att träna tillsammans än ensam. Ojojoj vilka vikter vi satte på, och det är mycket roligare då man har någon som pushar en, och man vill ju inte vara sämre än den andra. Som avslutning drog jag ett Ab Ripper-pass för Nina och kan nog lätt säga att både jag och hon har rätt möra magmuskler i morgon.

Väl hemma tog jag och Rosa en långpromenix och efter det har jag gjort den smarrigaste blomkålssoppan ever! Improviserade lite, och här kommer receptet på en LCHF-version som verkligen är YUMMIE:


Detta behövs:
  • 5-6 dl vatten
  • 1 mellanstort blomkålshuvud
  • en grönsaksbuljong
  • en gul lök
  • 2,5 dl grädde
  • salt och peppar, cayennepeppar och vitlökspeppar
  • riven ost av smakrikare sort (jag använde dock Edam)
  • kastrull
  • stavmixer eller vanlig mixer

    1. koka upp buljong i vattnet och tillsätt blomkål som du delat i små buketter
    2. så länge du väntar på att blomkålen ska bli mjuk - hacka lök och fräs i en ordentlig klick smör, sätt i löken med blomkålen.
    3. när blomkålen är mjuk (efter ca 10 minuter) - häll i grädde och kör sedan allt i mixer, eller stavmixa, vilket är ännu lättare om du har en sån.
    4. häll tillbaka i kastrullen och smaka av med salt och pepparsorterna, desto hetare du vill ha den, desto mer cayenne sätter du i.
    5. slutligen, rör ner riven ost i valfri mängd, jag använde ca två handfulla nävar ost
    6. Klart! Servera med t.ex. krispiga bacon på, eller med mungbönor (groddar), som jag gjorde, det rundade av den heta smaken fint.

      Hoppas det smakar!

Inga kommentarer: