lördag 26 maj 2012

Dags för Eurovision!

Då var det dags för Eurovision 2012, och jag har tänkt skriva min lilla årliga recension här igen.
Lite som en minneslista för mig själv eftersom jag detta år medverkar i en tävling om vem som vinner, och mycket för att jag tycker det är så himla roligt med dessa listor som man kan ha att titta tillbaka på senare.

Here we go alltså, försöker uppdatera vartefter:

1. Storbritannien
Lite gammal Johnny Cash feeling över det hela, förutom ett sönderopererat ansikte så tycker jag gamlingen börjar riktigt bra. Hans röst är otroligt melodisk och raspig på samma gång, dramatiken byggs taktiskt upp genom att först börja med totalmörker för att sedan gradvis växla mellan vackra bakgrunder. Efter andra refrängen märker man att stämbanden blivit rätt slitna, men han slutar starkt på en vibrerande slutton. Inget genombrott dock. Helt okej. 6/10

2. Ungern
Sköna pulserande hjärtrytmer i början, sången också helt okej. Effektivt blir det med killarna i bakgrunden som diggar med sina instrument. Kläderna är dock inte särskilt smickrande. Hatar det blänkande fejk(?)lädret.
Kan dock få en hel del röster. Men låten tappar lite personlighet eftersom den inte har någon anknytning till själva landet enligt mig. 6/10


3. Albanien
Skulle man förstå texten skulle man förmodligen bli mer tagen av låten. Sången är riktigt okej och hon använder en rätt utvecklad röstteknik. Men det blir rätt tråkigt då låten saknar någon typ av stegring. Hon sjunger, hon skriker, hon sjunger, hon ylar. De högsta tonerna klarar hon tyvärr inte och det sänker värdet ytterligare på bidraget. Tyvärr. 4/10

4. Litauen
Uppbyggnaden på låten är riktigt bra, och tack vare att låten är så mångsidig kan den plocka en del poäng. Är dock besviken på att han försöker härma Michael Jackson så till den milda grad att han till och med försöker growla som honom. Pluspoäng för enhandsvolten han gör och växlingen mellan tempo och lugnt.
6/10

5. Bosnia-Herzegovina
Vackert, men sett och hört förrut. Cudos till supervacker röst och det att hon sjunger på sitt eget språk. Skulle dock gärna vilja veta vad hon sjunger om.. Den får tyvärr dock inte så höga poäng som man skulle önska.
6/10

6. Ryssland
Vad ska jag säga. Älskar faktumet att de tagit en hop Babushke-mummor och gjort dem till 2012s "hetaste" poppers.
Älskar det lätt förvirrade uttrycket i deras ögon och det faktum att de kanske inte riktigt sjunger i takt, eller då lillgumman blygt tittar in i kameran innan hon tar emot sin bullaplåt. Så klockren blandning av gammalt och nytt! 9/10

7. Island
Vackert! Men varför måste hon le? Det är ju en halvdeppig låt? Eller? Fint med den playbackade violinen och kören i bakgrunden, rätt bra låt, men den tappas tyvärr bort i mellanslammet... Och så blir jag lite irriterad på tjejens övertydliga använande av sångteknik. Det känns inte passionerat eller naturligt någonstans!
5,5/10

8. Cypern
Gillar denna! Inte för sexigt och tjejen har en rätt häftig röst, djup och lite kaxig, och inte alls särskilt falsk i rösten som de flesta sötnosar i detta program brukar vara. Lite för fejkad och stel mellandans dock. Men denna kan få en hel del röster, gillar den.
7/10

9. Frankrike
Typ en av de vackraste tjejerna i denna tävling. Man märker att denna låt kommer från ett land med mer pengar. Den har mycket högre standarn och kvalité än många andra bidrag. Tycker den är helt okej och melodin fastnar på hjärnan och känns fräsch. Definitivt lättklätt och definitivt en av favoriterna bland tittarna ikväll tror jag. Grym röst, nästan lite Cher-aktig, men ändå inte.
8/10

10. Italien
Italia, Italia. Gillar stuket, men det också för att jag det är lite min stil... Bortsett från den förväntade italienska brytningen är den helt okej, men lite platt, och lite väl slö om man jämför med låtens musikvideo, man blir alltså lite besviken då man ser detta bidrag, för det sprakar inte på samma sätt om den nu. Bruden har samma ansiktsuttryck hela tiden.. Kul att hon går över til italienskan i slutet dock.
6/10

11. Estland
ÄLSKAR detta bidrag och fick jag välja skulle jag absolut låta detta bidrag vinna. Killens röst går rätt in i hjärtat och texten är helt underbart vacker. Perfekt uppbyggning och modulationen var ju rätt förväntad, och berättigad. UNDERBART! 10/10

12. Norge
Nej, gillar inte. Otroligt spacy och massor av falsksång. En blandning mellan Saade och Adam Lambert. Inte bra. Men kan tänka mig att den får en hel del röster ändå. Hoppas dock att folk fattar att inte rösta eftersom jag tycker att detta bidrag är på tok för likt Sveriges bidrag från förra året. Modulationen väntad, men tycker inte det hjälper så mycket. Falsk falsettsång stort minus. Plus för dansen.
5/10

13. Azerbaijan
Mycket vacker röst! Årets ballad, helt klart! Men den räcker tyvärr inte hela vägen eftersom jag tror att golk vill ha mera action i vinnarbidraget detta år. STORT minus för de nypåfyllda läpparna, STORT plus för vacker accent och brett register. Denna hör jag gärna på i sommar!
8/10

14. Rumänien
Kortkort är aktuellt även i år, men dock inte lika stort fokus på det som förra året. Plus att denna sångare faktiskt kan sjunga riktigt okej. Denna låt för mig glad, är lite fundersam till om refrängen etsar sig tillräckligt hårt fast i tittarnas huvuden. Det är hemskt viktigt med en refräng som fastnar. Gillar dessutom att de har orginella instrument och att de rör sig mycket på scen. Denna låt blir en definitiv sommarplåga, och rätt aktuell på årets fotbolls-EM.
8/10

15. Danmark
Kul blandning med olika stilar på scenen, men medmusikanterna känns rätt labila i bakgrunden, alla kör sin grej, dom är inte "ett" så att säga. Vet inte om sångaren försöker härma Alanise Morisette eller om hon bara naturligt låter som henne, oberoende så gillar jag inte det, det finns bara en Morrisette... Vet att dom inte kan spela instrumenten på riktigt, men jag tycker det känns lite nog fejkat när trummisen slår på cymbalen när bastrumman ljuder. Helt okej..........
6/10

16. Grekland
Låten fastnar, men det märks att de har det lite dåligt ekonomiskt då de uppenbarligen inte haft råd med en längre klänning åt sångaren. Texten makes no sense och ostronen i bakgrunden är en tydlig hänvisning till vad låten handlar om. Denna kan dock få en hel del poäng - snygg brud. Pluspoäng dock för grekiska moves och toner som tar mig tillbaka till 2000 då Helena Paparizou vann.
7/10

17. Sverige
Behöver jag säga något? Förhandfavorittippad och med all rätt. Detta är klass. Denna börjar bli lite sönderlyssnad dock, och jag tycker att hon skulle kunna mumla lite mindre. 'nough said.
10/10

18. Turkiet
Otroligt kvinnliga män som försöker vara badasses, no suprise there. Melodin är tydligt tuskisk dock, och den fastnar otroligt lätt på huvudet. Definitivt topp 10. Tyvärr.
6/10

19. Spanien
Mäktig låt. Mäktig röst. Helt okej låt. Kan få bra med poäng om den är rätt för i år. Märks tydligt att denna har lite försprång tack vare medlemsskapet i Big Five. 6/10

20. Tyskland
Skön låt. Något jag kommer lyssna på i bilen i sommar, refrängen fastnar, verserna är dock lite mindre övertygande. Killen är söt och kan definitiv sjunga med en mer än godkänd accent, så han plockar definitivt några poäng ikväll. Dock ingen topp-femmare. Tror jag. En sjätteplacist känns han som.
7/10

21. Malta
Sicket fotviftande, tänk er denna låt utan fotviftande i takt med "eh, eh, eh eee-eh". Inte lika bra, va? Men låten fastnar definitivt. Tycker dock inte tjejen som sjunger ska ha något med micken att göra. Tyvärr. Men den får nog en bra placering, helt klart.
7/10

22. Macedonien
Fint byggd låt. Börjar lugnt för att sedan stegra stegvis, och hon är helt GRYM på att sjunga denna kvinna! ÄLskar hennes raspiga röst och när scenen exploderar av ljus och plötslig tempohöjning. Bandet ser dessutom äkta ut och låten i sig är väldigt bred. Skriket där innan modulationen är helt grym och påminner mycket om en ylande gitarr. Härligt!
8/10

23. Irland
Duracell-pupuna are back. Höga på socker sätter dessa två sprattelgubbar ordentlig fart på scenen. De är naturligt spralliga även om jag är övertygad om att detta är något de spelar på. Denna låt är dock väldigt 90-tal. Antingen gillar folket dessa eller så blir dom fetratade...
6/10

24. Serbien
Min favorit från början. Älskar det att dom blandar gamla folktoner med nytt. Älskar introt. Låten är smärtsamt gripande och skär in i mitt hjärta. Sångarens röst är mycket vacker. Jag hoppas folk inser hur vacker denna låt är, Är övertygad om att denna är helt fantastisk live. Skulle dock önskat lite mer power någonstans ifrån, varifrån vet jag inte.
9/10

25. Ukraina
Denna låt blir en fotbollslåt i sommar, är dock lite osäker på om denna blir en Eurovisionlåt. Den är lite för fejkad och jag gillar absolut inte technogubbarna på skärmarna i bakgrunden. Men den har sina chanser. Gillar att årets sångare faktiskt är godtagbart duktiga sångare. De kan ju nästan alla sjunga. Kraftig stämma på damen, lite förvirrande med Hawaiikjolen. Men i och med att EM är så aktuellt så blir det nog en riktigt okej placering för detta gäng.
9/10

26. Moldavien
Bra för detta bidrag att få vara sist. Kombinationen av att vara bra och sist är super. Tror dock inte den tar hem en topp-femma, men kanske.. en sjundeplats? Eller? Klänningarna är fina och älskar att flickorna larvar sig i stället för att spela sexiga. Och killen är lite småhet i sin klädsel och sjunger bra gör han också. Hoppas lite på denna.
7/10

Inga kommentarer: