fredag 25 maj 2012

Förbaskade rovdjur

Och så kommer dendär dagen då det minst skräckinjagande av alla fem av våra husdjur, Birman Peppi, fångar en ekorre. Låg ute och solade i allsköns ro då jag plötsligt hör ett frukansvärt oväsen. Tittar ut över trädgården och får se får fluffboll till katt med en vilt sprattlande ekorre i munnen, strypgrepp, ingen chans att få fatt katten innan gnagaren är död. Jag kunde bara med andra ord betrakta spektaklet från verandan. Piff uppe i trädet, vilt tjattrande och Puff, som går en säker död till mötes. Nu har allt lugnat ner sig lite, och Peppi går omkring på gräsmattan och har ingen aning om vad hon ska ta sig till med sin fångst. Då och då släpper hon ner den i marken och tittar upp mot träden efter nummer 2, slänger omkring den döda ekorren en stund för att sedan plocka upp den i munnen igen för att bära omkring på den. Blir så ledsen, men det finns ju inget jag kan göra. Men ni kan ju säga mig om ekorrarna bär på något smittsamt, förutom domdär långa kvalstren som bits hårt. Skabb? Sorkfeber? Bör jag vara orolig?

Inga kommentarer: