lördag 14 maj 2011

Eurovision 2011

Nu kör vi igång då! Är fortfarande så himla glad över att jag får se på Eurovision i år att jag sitter som på nålar! Wiho!


  1. Finland.
    Första intrycket för en som inte hört Finlands bidrag ännu, visst, söt är han ju, det ensamt kan ju plocka några pitypoints. Texten är vacker och melodin är otippat ofinsk. Låten i sig är rätt platt, vacker, men platt. Paradise-duden är rätt nervös, det märks, kanske därför de låga respektive höga tonerna blir lite försiktiga. Njae. Fin, men ingen minns den i slutet, tyvärr. Cudos för den nästan osynliga typiska finskengelska accenten.

  2. Bosnien-Herzegovina.
    Både förra året och 2009 var detta land bland mina favoriter. Jag älskar faktumet att de använder influenser från det egna landet i musiken, samt att alla på scenen använder sig av någon typ av intstrument eller på något annat sätt involveras. Låten i sig var helt ok. Men den nådde inte riktigt klimax någon gång. Synd. Men den kan få lite poäng, beroende på om resten av bidragen sticker ut.

  3. Danmark.
    Näe. Precis som speakerna för Sverige sa så påminner den här låten för mycket om Andreas Johnsons låt Sing for Me. Texten är moderiktigt i "rädda världen"-stuk. Suck. Den får inte många poäng, fast låten var okej, är det ingenting jag minns framöver.

  4. Litauen.
    Ååååh... Jag tänker inte predika om vad jag tycker är schlager, eller, det heter ju inte ens det nuförtiden. Det är ett svårt begrepp Melodifestivalen. Detta är iallafall en vacker melodi, vacker tjej som sjunger så fint så fint. Hon får mig att tänka på Disneyprinsessor.
    Underbart!

  5. Ungern.
    Huah! Klänningen påminner om plagget Finlands bidrag hade på sig 2006 - en blå kreation med svettfläckar. Blondinen kör på halvsura högatoner och har en otroligt ful ring. Jag har ingen aning om vad hon sjunger om faktiskt. Återigen, höga tonerna är rena hälften av gångerna. Sen kör hon lite juckande för att få folket att vakna till igen. Suck. Jag är besviken på er Ungern. (Förlåt mig Thomas.)
  6. Irland.
    Vilka söta snubbar. Färggrann video i bakgrunden och kul show bjuder dom på. Den här hoppas jag att kommer högt upp. En liten nytändning är det minsann! Ååh, och vilka söta små hopp dom gör i pauserna också. Koreografin är snyggt visuellt uppbyggd, texten oförståelig, men de eldiga frillorna kompenserar för det.

  7. Sverige.
    Svenskarna är ju såklart självgjorda och skryter på sin lille Saade i början. Men det har ju inget med låten att göra. Jag hade ju hoppats på Daniel eller nån som Sveriges bidrag. Men lille Saade för duga, låten får duga, och killen är ju söt och dansar ändå helt okej. Men varför sjutton måste han sjunga "I will be popular". Varför, varför, varför just det av alla självgoda meningar man kan komma på!!?!?! Pluspoäng för det krossade glaset i slutet.

  8. Estland.
    Blev direkt kär i bakgrundsvideon. Och sen såg jag sångerskans klänning och blev ännu mer kär. Låten påminner hemskt mycket om en finsk låt, kommer inte ihåg vad den heter, en blond tjej i spooky outfit i ett spökhus... typ.. Hmm. Nåjaaa. Nu är ju detta Estland. Tjejen med Montazamitazzlen är inget vidare på att sjunga. Men det är ju som det ska vara då. Kläderna är färgglada och videon sprallig och energisk. Själva låten är dock inget vidare. Synd att man aldrig kan få hela paketet.

  9. Grekland.
    Första tanken: VAD SJUTTON ÄR DETHÄR? Men sen.. blev det faktiskt riktigt coolt. Kan tänka mig att det råder ett liknande kaos uppe på Olympen med alla dess olika gudar. Och man dras lite åt det håller med alla pelarna i bakgrunden. Och jag fullkomligt ällllllskar det grekiska vibratot som sångaren frambringar. Aaaaaaah..... I like. Det kunde ha kommit ett något tydligare klimax, men, I like.

  10. Ryssland.
    Bidragets stuk påminner mycket om Sveriges bidrag. Alla dansar och sjunger och killarna bär läderjackor, and so on. Men det blir direkt lite mer med bakåtvolten performed by sångarkillen himself, och så har ju jackorna en blinkerseffekt på vars ryggar man narcissistiskt nog valt att sätta just texten ALEX. Inget större fel på sången. Kan få många röster.

  11. Frankrike.
    Franske Rölli har hittat upp på scenen. Men han sjunger däremot finare än vår Rölli. SHIET vilken mäktig röst från en så ung kille! Men sjunger han inte på italienska? Eller är jag helt ute och seglar, det är jag väl, kanske? Låten är mäktig, bakgrunden är mäktig, kan den få mäktigt med röster också. Vi får se?

  12. Italien.
    ITALIEN är med! Vad skojigt! För mig är detta historiskt, jag var bara sju när de var med för sista gången på tretton år. Sammetslen röst har pianisten/sångaren. Bidraget är musikaliskt och tar mig faktiskt tillbaka till ett sofistikerat Italien, men har lite franska ingredienser också. Älskar hans röst mer och mer ju längre låten snurrar framåt. I LOVE THIS! Bravissima!

  13. Schweiz.
    Ukulele. Säger jag bara. Det här är den musikstil jag själv kunde tänka mig sjunga, därför fastnar jag direkt för den här låten. Den är glad och definitivt en låt jag kommer ta med mig in i sommaren 2011. Låten klistrar sig fast i minnet. Hoppas på en hög placering, för dethär var bra.

  14. Storbritannien.
    Nå det är väl klart att om England satsar på ett cute boyband som Blue och sätter upp headshots på dem som bakgrund i stället för en video (för att pengarna säkert tog slut efter att ha hired Blue), så får dom ju av naturliga skäl en hel del röster. Jag, som själv varit troget Blue-fan som liten tonårssnärta är lite besviken. Jag trodde nämligen dom var bättre än så live. Låten får nog en del röster. Men jag tycker att dom borde ha slipat Lee's stämband lite innan showtime...

  15. Moldavien.
    Nej men snälla! Trädgårdstomtarna har intagit scenen. Känns som om man druckit något konstigt, och plötsligt dyker dessa gubbar upp på näthinnan... och en... trädgårdstomte i kortkort på enhjuling. Why? Jo, för att vara så extrem som möjligt. Men varför sjutton måste man vara så extremt extrem hela tiden. Melodifestivalen handlar väl om melodier, eller har jag missat nåt?

  16. Tyskland.
    Värdlandet själv bjuder på förra årets guldtjej. Lena är skitsnygg, det måste jag säga. Man märker att de satsat på bidraget. De har satsat på det. Lena är om möjligt ännu kaxigare än förra året, och spelar på sexighet i år gör hon också. Låten? Den är väl okej. Lite platt. Och så slutade den rätt abrupt. Men förhandsfavorit är hon ju med all säkerhet.

  17. Rumänien.
    Oj, låten påminner om förra årets bidrag av samma land - Playing with fire. Samma rytm. Minus operasångerskan. Och så är den lite mjukare. Och så sitter en Robert Wells kopia, med lite kortare hår än originalet bakom pianot. Hmm... Den har något (bland annat "change the world"-stuket återigen). Och jag blir glad av den. Men är den månne för lättsmält. Kommer folk ihåg den i slutet?

  18. Österrike.
    Huh, vad läskigt om det hade visat sig att hon skulle ha startat på fel ton när musiken väl satte igång. Hon kör lite Aguilera/Dion-stil. Men wailandet blir något surare ibland. Annars klarar hon det rätt bra, låten når verkligen klimax när hon wailar där på slutet, och hon satte det verkligen! Snyggt! Fint med kören där i bakgrunden också.

  19. Azerbaijan.
    Oj, vilken tenor den killen har. Man märker att de plockat in den snyggaste tjejen de kunde hitta, (som passar i kortkort, Azerbaijan lyckas alltid ha kortkort år efter år!), som även kunde sjunga någotsånär. De har en fin personkemi, och låten är riktigt vacker den med. Hoppas att studioversionen är bättre, i så fall blir det en fin smörfavorit till sommaren.

  20. Slovenien.
    Klänningen är ful, skorna fula, tjejen är söt. Oj, de satsade verkligen på wailiandet detta år. Hon har en vass röst, gillar edgen hon har i rösten. Men personligen tycker jag att låten är för mörk för att kunna vinna. Synd, för det var ett starkt bidrag.

  21. Island.
    Islands version är alltså en lite slappare version av Italiens bidrag. De här killarna är lite gladare och mer avslappnade, sånt vinner mitt hjärta. Desto mer jag ser av de desto mer tycker jag om låten. Killarna verkar vara jordnära och hjärtliga, och det syns att de har roligt på scenen. Det här är en favorit. Vinner de så åker jag till Island nästa år.

  22. Spanien.
    Äntligen kommer en låt som tagit influenser från sitt eget land. Jag älskar när man kan känna igen ett land på dess låt. Den här låten blev också en favorit. Refrängen fastnar i huvudet och tjejen är snygg utan att vara för sexig, hon är naturlig, försöker jag väl kanske säga. Jag hoppas på en hög spansk placering. Hjärtat säger att han kommer med mig till Spanien om de vinner.

  23. Ukraina.
    Flashbacks! Dethär har de ju gjort förr. Inte nödvändigtvis Ukraina, men jag har för mig att något land gjort dethär med sanden tidigare! Tjejen som sjunger är hemskt söt. Lite spänd verkar hon vara ibland, men det går bra ändå. Den här får nog även den en hög placering skulle jag tro, hoppas jag.

  24. Serbien.
    Vilket nostalgiskt bidrag. Tjejen liknar lite Twiggy, och gör mig lite sugen på att klippa håret kort. Även om låtens stuk inte är särskilt typisk för något land, blir den Serbiens egen i och med att hon sjunger på sitt eget språk. Melodin blir lite uttjatad i och med för många refränger. Men man minns den, definitivt.

  25. Georgien.
    Vilken äcklig klänning! Hur tänkte dom riktigt här? Tjejen kan inte sjunga något vidare heller och outfitsen ger mig kväljningar. Hu! Jag har inget bra att säga om den här låten. Tyvärr.




4 kommentarer:

ponks sa...

du e ju jättebra på att tippa! jag läste det här med iver.

jaanas sa...

jag tror fransosen sjöng på kretanska- alltså språket man pratar på kreta- eller så är jag också ut å seglar...

Saray sa...

jaanas: det är nog jag som seglar mest här, har ingen aning, tyckte bara det lät som italienska och det var ju absolut inte franska så. :)

Lotta: Tack! :)

Anonym sa...

Tyskland hade ju Lena att sjunga alla bidrag och så valde de ut "bästa" låte ifrån det :P

Tyckte om Georgiens bidrag, kanske fel forum men en helt bra låt om man tycker om musikstilen :)