lördag 16 maj 2009

Från Schlager- till Melodifestival

UKan väl lika bra sitta och referera melodifestivalen i brist på annat.

Litauen:

Först ut. Killen kan faktiskt få en del röster tack vare sin sångbegåvning, även om den inte var klockren bjöd han på rösten plus att låten var lite utstickande men ändå höll sig inom RnB-normerna. Helt ok, lite mer tempo skulle vara bra. Kul med överraskning i form av eld i handen på slutet dock.

Israel:
Njae. Två kvinnor i konstiga kläder och med en konstig kombination av israeliska och engelska. Som om de endast övat in engelska-uttal och text på refrängen, sen blev det för svårt. Inte så bra, dåliga stämmor. Enda pluset var väl trummorna de kryddade med där i slutet.

Frankrike:
Alltså franska kvinnor kan jag bara säga! WOW WOW WOW! Enkelt och kratfullt utan sin like. Rösten gick rakt in i mig och kom ut som gåshud, intressant bakgrund bakom låten dessutom med tanke på att hennes pappa gick bort för exakt tio år sedan. (Hon lovade att aldrig mer sjunga på det datumet). Vet inte om känslan i hennes framträdande har något med det att göra men vajjert var det!

Sverige:
Även om jag från början bestämde mig för att rata denna låt på grund av jag tyckte operariffet påminde så mycket om det mycket kända operanumret "Vincero" (tack Andreas). Men dagens framträdande överglänste dock lite det faktumet. Tycker att Malena har ett mycket brett register, vet inte om visksången hon använder sig av i de låga delarna är en effekt eller beror på att det är på gränsen för henne. Men jag tyckte hon satte den idag! Kan få en hel del röster tack vare operan.

Kroatien:
Precis såndär sliskig semesterfilis som bara kan komma från länder i dessa trakter fick man av den här låten. Fyra ylande bruttor och en ylande kille, plus en vitklädd, söt bonus som kanske förväntades locka fler röster. Klent tyckte jag. Semesterfilis fick jag ju, men nu sitter jag ju i tevesoffan och inte på en grekisk restaurang.

Portugal:
Gubben på gitarr i början var ju bara för gullig. Sen fick man ett härligt intryck av alla färger. (För mycket? Nej, melodifestival ska vara på gränsen till överflödig.) Tvärflöjten, dragspelet, trummorna, maraccas och ukule drog uppmärksamheten från vissa små fel från sångerskans sida. Sångerskan var även helt okej största delen. Lite folkvisekänsla fick man, glada budskap och söta kläder.

Island:
Jag fick en härlig sagolandskänsla av denhär låten. Sångerskan hade vacker röst och dessutom blir jag så glad då årets festivalklädsel hittills har tagit bort kortkortidealet från förra året. Underbart! Vackert med cello och när hon väl tog i i slutet blev det ju så fint så fint. Är det bara jag som tycker hon ser ut lite som Giselle i Enchanted?

Grekland:
Ojoj. Sexsymbolen från Grekland tycks öva inför en mycket ansträngande sexakt backstage efter showen. Helt okej uttal låter det som, detta kan bli en framtida klubblåt. Jag gissar att vi hör detta i Melody i sommar t.ex. Kan inte säga så mycket mer. Att vi har mer och mer tightklädda killar med uppknäppta skjortor i årets melodifestival säger väl egentligen tillräckligt? Hur kommer killarna se ut nästa år?'

Armenien:
Jag älskar sånhär musik. Den säger så mycket om landets ursprung. Återigen påklädda, starka tjejer. Detta blir definitivt en av låtarna vi kommer höra i sommar om och om igen. Härlig rytm, härliga röster tyckte jag. Kraftfullt och mixen mellan kulturmusik och discomusik är superb! Förstås kom en snygg, typisk melodifestivalsmodulation på slutet också!

Russia:
Den mammaälskande kvinnan som sjöng denna låt hade definitivt glömt att hon ätit blåbärssoppa innan hon spelade in videon som visades på displayerna. Dock ljuger ansiktsuttrycket på skärmerna, trots att hon både gråter, ylar och åldras på skärmen (ser det ut som), så ska man titta på den lilla livefiguren på scen. Hon uttryckte sig verkligen helbra! Men låten, tjaaa.....

Azerbaijan:
Återigen en av sommarens discolåtar har vi här. Jag gillar Arash, bruden är söt, men klänningen är för kort där framme, snälla! Lite längre så skulle den till och med kunnat vara snygg. Hon uttryckte sig inte så bra på scen men att man kan se hennes trosor var och varannan sekund kanske kompenserar lite? Nåja, åtminstone bidrar årets eurovision oss med danslåtar, vilket är bra.

Bosnia & Herzegovina:
Förra årets Pokusaj var min favoritlåt förra året vilket gjorde att jag hade rätt höga förhoppningar på detta land i år. Tycker om hur låten byggs upp, cool klädsel, lite skolorkester meets RocknRoll. Men att den är rankad som en av vinnarlåtarna vill jag inte riktigt hålla med om. Den blev lite platt... Dock är jag glad för att de håller traditioner och sjunger på sitt eget språk.

Moldavien:
Moldova din Hora!!! Eller var det andra vägen. Jo jag vet. Japp, det här gillar jag, starkt. Folkmusik meets pop, detta kan också bli en discolåt i sommar, jag fortsätter tjata om det. Oj vad kjolkillarna dansar! Det är nästan så att killarna i årets Eurovision står för kvinnornas normala uppgift. I stället är det kvinnorna som visar sin starka sida i år, killarna är lite mer feminina. Inget fel med det inte. Diggar dock inte sexsymbolsgreken riktigt...

Malta:
Från Malta kommer en wannabe Amerika-Ciara. Hon satte bara till ett H efter C. AmerikaCiara är dock inget mot denna starka kvinna. Små brister hade hon, men jag tyckte rösten bar henne riktigt bra! Vackert, vackert med ett fint budskap, det är ju själva poängen med att stå ensam på scen och skrika. Att få detdär trovärdiga budskapet om: "I stand alone". Fint men platt.

Estland:

Svårt för mig dethär eftersom jag är svag för både, paljetter, pannlugg och stråkinstrument, särskilt då cellon. Detta är också girlpower när det är som bäst! Inte behöver det ju vara popigt och lättklätt för att vara girlpower. Det var vackert, kort och gott. Klockrent.

Danmark:
Hunk meets Rock'n'Roll. Det gör ingenting, han får sticka ut lite, det blir lite coolt. Återigen ett exempel på det jag refererade till tidigare - femininare killar. Killen blir dock inte lika feminin tack vare låten. Har alltid tyckt att Danmark haft sångbegåvning, dock inte alltid rätt låtval.. Detta är dock bättre än vanligt.

Tyskland:
Jag diggar kvinnornas klädsel, DET är feminint på rätt sätt. Mannens klädsel är det mest perfekta exempel hittills på FEL sorts feminism. Dita von Teeses midja skrämmer mig, sådär smal har jag inte sett henne på länge. Vilken geting! Låten var rätt bra dock, lite jazzig, lite popig, snyggt med scatsolot där i mitten. Och Dita är ju faktiskt där av en orsak.

Turkiet:
Här kommer återigen en discolåt som vi definitivt lär höra i sommar. Jag blir glad av den dansanta musiken, och den dansanta grönklädda killen. Jag tycker inte alls tjejerna var för lättklädda, sångaren visade upp sin naturliga mage och jag fullkomligt älskade byxorna.
Har inte så mycket att säga om sången, kraftiga röster, kraftig musik, bra!


Albanien:
Först och främst. GE MIG HENNES KLÄNNING! Vidare till själva låten, hon är ung, hon är söt, hon sjunger mycket bra och jag gillar hennes röst, speciellt då hon klämmer i. Disco, disco, disco. Och sen ett typiskt instrument för landet där på ett litet hörn. Här har vi en chans till topp 10. En sak bara, what's up with the blue guy? Något svar till Spindelmannen? Paljettmannen?

Norge:
Vet inte vad kommentatorerna menar med att denhär 22-åriga killen varit nervös. Det syntes inte idag. Jag blir glad av låten, han har skrivit allting själv - pluspoäng! Han sjunger lekfullt och även om rösten bryts lite när han sjunger ut så låter det rätt, det är desperat, det är bra. Akrobatik och violinsolo bjuds det på också. För mig är denna låt en sjävklar topp femma, det är sånthär man vill höra på Eurovision! Plus ännu för bakgrunden!

Ukraina:
Även ett självskrivet bidrag i lite annan form. Återigen lättklädda killar. (Konstigt, är redan trött på dem). Jag gillar inte sexrörelserna, men låten skulle dock inte passat till något annat. Eller jo, byt ut dom juckande gladiatorerna mot något mer lättsmält. Men Svetlana är vild, återigen en tuff tjej, trots att det är playback så det sjunger om det så är det coolt att hon både bjuder på trumsolo och spagatrörelser. Detta blir en av killefavoriterna. Märk väl, vi kvinnor röstar ju inte på sådana där kalsongknuttar.

Rumänien:
Nej, tyvärr tycker jag inte denna låt passar in någon stans. Inte ens som discolåt, alls. Balkan Girls? Que? Jag fick bara sjöjungfrukänsla från hela akten. Lite plus måste jag ju ge för hennes röst. Den är faktiskt helt okej. Men sjung något bättre nästa gång, om du får chansen!

England:
Med killen som ligger bakom musikaler som Phantom of the Opera bakom pianot kan väl inget gå fel tycker man. Andrew Lloyd Webber har skrivit detta stycke tydligen. Man kan ju undra hur mycket pengar han fick för det då.. Låten är klassisk, ingen schlager, men hon sjunger fint, är söt, påklädd och violinkillarna och Webber lyxar till det hela lite till. Men man hör att hon vill vinna, en liten tjej med så mycket röst måste verkligen ha vilja. Wow! - får låten av mig. Topp tio, åtminstone. Även om stycket var lite platt.

Finland:
Här kommer Vi då. Jag tyckte först att de var dåliga live. Men med backup blev det bra, och kanske har hon en pitcher nånstans bak i kulisserna för att pricka de högsta tonerna. Man hör tydlig finsk accent på Waldo's engelska. Men just nu kan jag nog sitta tillbaka och njuta. Det enda misstaget tjejen gjorde var det uttdragna "yeeeeaaah" hon klämde ur sig efter "I'm falling down". Och Waldo kröp ihop lite för mycket Eminem-style för min smak. Annars får vi bara hålla tummarna nu.

Spanien:
Introt och mellanspelen påminner lite om Ruslanas vinnarlåt Wild Dancers 2005. En blond tjej från Spanien har vi på scen och jag är inte imponerad, alls, faktiskt. Jag vill inte dansa, jag vickar inte på foten, alls. Återigen, lite bögiga killar, och förstås var hon ju tvungen att försvinna ur tomma intet. Men, känner jag Europa rätt så kan den här låtens placeringsplats överraska mig en aning.

1 kommentar:

Linda sa...

Giselle upp i daan! :-)