måndag 2 augusti 2010

Change of plans, change of homes

Haha, vet ni vad jag gjorde idag. Okejokej, jag måste ta hela storyn..

Idag skulle jag skriva under mitt hyreskontrakt. Jag tog min kära mor med mig för att titta och ge sitt omdöme om min nya lya. Strax innan jag skrev på frågade mamma, nyfiken som hon är, om hyresvärden renoverat några andra lägenheter. Det visade sig att han hade en, alldeles vägg i vägg med den jag bestämt mig för. Min kommande lägenhet hade två rum, kök, en liten bastu och diskmaskin, allt var nytt, väggarna vita med laminatgolv. Den hade all världens bekvämligheter.
 
När jag och mor sedan klev in i trerummaren bredvid "bara för att titta" (nyfikenhet går i arv) fick vi båda två stanna upp och hämta andan. Jag var hemma. Lägenheten var en trerummare med kök och badrum. Den hade parkettgolv, högt till tak, vita väggar, spotlights installerade i ett stort rymligt vardagsrum med två stora fönster inramade i stenväggar och breda stenfönsterbräden. Högtalare var installerade i vardagsrum, kök och till och med i badrummet där en dusch (snarare lik en tidsmaskin) och bastu även var installerade. Och köket, köket, arbetsytor i mörkt trä, keramikspis, integrerade kylskåp, frys och diskmaskin. Där skulle jag enkelt hitta motivation och inspiration till såväl matlagning, musicerande, skrivande och livet. Lägenheten var 180€ dyrare än den första men kvadratmetrarna var fler än 30.

Jag var såld. Jag visste, när jag sett den, att jag inte skulle klarat av att gå tillbaka till lägenheten next door och bo där i vetskapen om det vackra som fanns på andra sidan väggen. Mamma ringde pappa, pappa kom, vi diskuterade. 


Den är min nu, jag flyttar in på Torsdag, om jag hinner. Jag kan inte fatta det.
Den är min.

4 kommentarer:

Sussu sa...

oj, det låter helt fantastiskt!!! alla halvsunkiga minimala lyor med kokvrå som jag har spanat in är verkligen ingenting i jämförelse med hur det där låter.. grattis! :)

Anonym sa...

wow! men 660 euro i hyra är galet för en person att betala, vad ska du dessutom fylla den med?
sätt upp bilder sedan :)

Sabina sa...

var e den? hu ska du få betalat den hyran :O eller får du nå bidrag? Den lät jättefin iaf!

Saray sa...

Jag betalar genom att jobba, som vanliga människor gör :) Det går utmärkt. Sabina, du borde komma och kolla, Sussu, jag har på känn att vi kommer ha en och annan filmkväll där vi som stannar kvar i Jeppis. Du är vaaaarmt välkommen!