måndag 14 februari 2011

Den komiska missen i tullen

När det var dags att åka från Helsingfors förra veckan tog jag och Emma Medström flyget. Våra plan gick ungefär samtidigt så vi slog oss ner över varsin flaska Brämhults och pratade om allt mellan himmel och jord innan planen lyfte. Det skulle dock ha kunnat slutat något mer drastiskt än så...

Det var nämligen så, att när vi skulle gå genom tullen och vi satt våra väskor och jackor på rullbanden och gått igenom kontrollen så blev det plötsligt mindre kalabalik hos de tre stenansiktena till tullvakter. Min väska drogs fram och tillbaks genom bandet för att till slut sättas ovanpå maskinen. Jag frågade lätt orolig om något var fel och i mitt huvud började jag tänka ifall jag lämnat något vasst i väskan. Men jag hade ju tömt den innan vi gick igenom tullen! De bad mig vänta och vi stod och väntade tills de andra resenärerna blivit klara med sin kontroll. Efter det kom den största, bittraste av vakterna med min väska. Började först tänka om han var så blåst att han misstog min ask med o.b. för en ask med patroner men så var inte fallet. Med bister och kall min frågade han med hård röst vad mitt jobb var. "Myyjä" pep jag fram och blev plötsligt livrädd. Efter detta drog han fram en halvfull hårsprayflaska och två Pilttiburkar (skogsbär och tranbär/äpple) ur min väska och frågade "Vad är dethär?".

Gud så vi skrattade. Jag hade helt och hållet glömt bort mitt mellanmål och hårsprayen och inte ens tänkt tanken på att ta bort det när jag tömde min väska. Vakten rörde inte en min vilket gjorde situationen ännu mer komisk och vi skrattade ännu mer. Han kollade koderna på Pilttiburkarna och dom var ju för sjutton oöppnade med sigillet på ännu. Lite humor får man väl ha?!
Sen bad jag fnittrande vakten om ursäkt och sa att vi var så trötta efter tre långa, intensiva dagar, sen bad jag dem ta hand om mina älskade barnmatsburkar och innan han hade chansen att förhöra mig ytterligare kilade vi iväg mot våra gatear. Vi hade redan börjat fantisera om hur de skulle ta polisgrepp på oss och föra oss till det där rummet dit de för knarkare och andra våldsamma människor, och så skrattade vi ännu mer eftersom detta scenario i så fall skulle ha skett på grund av två burkar barnmat!

Ibland borde folk lära sig att skratta, eller åtminstone le lite.


Inga kommentarer: