fredag 29 januari 2010

Svar till signatur "S"

Fick en kommentar av en kille/tjej med signaturen "S" som undrade om jag har något sopprecept att bjuda på. Tänkte att jag lika gärna kan sätta ut min favoritsoppa åt alla som är intresserade. Det är givetvis "thaikycklingsoppan med kokosmjölk" jag pratar om. Första gången jag åt den var nog flera år sedan då pappa visade mig hur man gjorde den, och efter det har jag byggt på den lite efter eget tycke och smak. Jag älskar just det med soppor att man kan improvisera i stort sett hur mycket man vill själv. Bara fantasin sätter gränser. 
Jag ger er bara ungefärliga mått eftersom jag själv inte har några speciella mått jag följer när jag gör den.
Du behöver:
  • 450g strimlad kycklingfilé (honungsmarinerad eller utan marinad om du vill krydda själv)
  • Ngn wook, jag använder t.ex. Findus Classic 500g/750g förpackning från frysdisken då det innehåller vattenkastanjer och stora grönsaksbitar, men du kan också ta färska grönsaker efter eget tycke.
  • Champinjoner är en oskriven regel i min soppa
  • En stor burk eller ett stort paket kokosmjölk, t.ex. Blue Dragon's kokosmjölk på burk.
  • Färsk ingefära, (alltså domdär krokiga, beige klöntarna som finns vid grönsaksavdelningen nära palsternackorna)
  • Chilikrydda eller bättre upp - chilisås som finns i glasflaskor i alla större butiker.
  • CURRY!
  • Kycklingfond på flaska
  • Grön eller röd currypasta (finns i små glasburkar och är ett måste, senast använde jag röd pasta men båda är lika goda, jag menar alltså inte pasta som i spaghetti)
  • Eventuellt kan du köpa nudlar eller färskpasta ifall du vill ha en lite matigare soppa, eller om du vill kunna göra soppan lite mildare genom att ha detta på sidan om eller i soppan.
  • Du behöver inte: salt eller peppar.
Förberedande:
- Ett decilitermått eller ett glas
- En stekpanna
- En kastrull
- Låt wooken stå och tina lite förrän du börjar, det underlättar.
  1. Börja med att skära typ 3-5 centimeter av ingefäran, skala den och hacka den riktigt fint i småsmåsmå bitar. Passa på att skära champinjonerna också, de får gärna vara i lite klumpigare bitar i stället för smala.
  2. Ta en större kastrull och sätt den redo på spisen.
  3. Ta sedan en teflonstekpanna (om du inte har en så tar du en vanlig och sätter i lite olivolja) och dela upp kycklingpaketet så att du steker innehållet i två delar. Här kan du redan krydda med curry om du vill, helt efter hur starkt du själv vill ha det. När du är färdig med första satsen sätter du ner det i kastrullen, lägger kastrullplattan på 2ans värme och häller över ca 2 dl vatten på kycklingen. Gör sedan samma process med den andra delen kycklingfilé och låt det ligga i kastrullen och dra. Sätt också i 2 msk kycklingfond.
  4. Ta sedan den hackade ingefäran och fräs den en stund i stekpannan innan du kippar ner det i kastrullen med kyckling.
  5. Ta därefter wooken och eftersom det är en hel del wook blir du även här tvungen att wooka/steka i 2-3 delar. Har du gjort det ypperliga valet att inskaffa chilisåsen så brukar jag sätta i rikligt av den och vända wooken i den i stekpannan. Annars kan du även här krydda den efter eget tycke med curry eller chili. Allt eftersom du blir färdig med att fräsa wooken så sätter du även ner den i kastrullen. Häll på ytterligare 2 dl vatten. Tycker du att det ser mycket eller lite ut så häller du helt enkelt på mer, respektive låter bli att hälla dit mer. (Tänk att det ännu kommer dit en burk med kokosmjölk!)
  6. Stek svampen i lite olja, (jag ljög om salt och peppar, här är du tillåten att sätta lite av det om du vill det) och häll ner den i kastrullen.
  7. Innan kokosmjölken så tar du två rågade teskedar currypasta och sätter ner det i kastrullen och rör om, samtidigt som du vrider upp kastrullplattan till 5an. Nu är din soppa mycket stark för tillfället om du vågat dig på att krydda såpass rikligt som jag brukar, but fear not. 
  8. Nu öppnar du kokosmjölksburken. Det ser ut som en vit hård gegga men vänd burken över kastrullen och stick ner en sked i geggan och gräv lite så ser du vad som händer. När allt innehåll är tömt och du rör om får soppan en fin mild orangeaktig färg (från curryn).
  9. Låt soppan värmas upp en stund och smaka sedan. Nu borde du känna hur det först smakar milt av kokosmjölken för att sen gå över till ett kryddigt litet sting på tungan. Tycker du att det är för stark häller du helt enkelt ner lite mer vatten eller eventuellt lite matlagningsgrädde om du inte vill tunna ut soppan så mycket och är det för svagt eventuellt curry men framför allt currypastan kan du ta några teskedar till av. Du kan också använda dig av chilisåsen. 
  10. Låt soppan puttra en stund medan du till exempel gör en sallad, förbereder en örtbatong eller kokar upp nudlar och servera sedan i djupa skålar med mjölk till.
Jag hoppas ni fick något ut av det här, som ni märker blir jag lite snurrig när jag ska sätta ner recepten jag har i huvudet i textform. Men jag hoppas ni förstod och att ni lyckas med soppan. Som sagt, det är era egna smaklökar som avgör hur ni vill ha den och hur ni ska krydda den. Jag gav er bara lite stolpar på vägen! Hoppas verkligen det smakar och om ni vill att jag sätter upp någon annan soppa ska ni säga till! Det gör jag gärna.


Inga kommentarer: