onsdag 23 juni 2010

Answers

Har fått in några kluriga frågor som jag tänkte att jag kunde svara på nu när jag inte har annat för mig...

1.
Hur hoppas du att ditt liv ser ut om 10 år?
Hur skulle din perfekta kväll se ut (med vem, var osv)?
Vad är det bästa någon någonsin har sagt åt dig?

Svar:
För en tid sen skulle jag svarat att jag skulle vara gift, hade barn och ett stort hus där jag skulle bo med alla mina djur och en man som älskar mig. Men viktigast för mig tror jag om tio år är att jag funnit en fristad, att jag har ett jobb jag trivs med som är mångsidigt och utmanande, jag har ett eget hem som kan betalas av utan komplikationer och en ekonomisk trygghet, och ja, visst har jag vid den tiden även skaffat mig en Nova Scotia Duck Tolling Retriever. ;)

Min perfekta kväll varierar på humör, den kan vara perfekt kvällen någon bestämmer sig för att gå ner på knä framför mig, oberoende plats, men den kan också vara perfekt bara genom att få umgås med sina vänner och skratta så att man knappt kan andas, eller sitta och doppa morötter i Estrelladip framför en bra film.

Det bästa någon någonsin sagt åt mig... den var svår. Kanske det att jag är stark och oberoende. Men det kan jag inte riktigt hålla med om. Kommer inte på något ultimat just nu men min vän Jenna sa för några dagar sedan något i stil med: "Det som är så bra med dig Sara är att du blir glad för så lite, och kan se positivt på så mycket." Det gjorde mig nästan tårögd.


2.
Varför har du inte fått studenten ännu? Jag trodde att du skulle få den för ett år sedan...med tanke på din ålder :)

Gillar förresten väldigt mycket din blogg!

Svar: Först och främst, tack! :) Alltid roligt att höra att någon tycker om att läsa min blogg!

Min gymnasietid är en lång historia. Inte den allra trevligaste men låt oss säga att skulle jag fått välja idag skulle jag nog tagit en helt annan väg än den via gymnasiet...
Det började egentligen på mammas initiativ, jag hade sökt till Vasa Övningsskolas musiklinje och sluppit in, men mina föräldrar tyckte det var för tidigt att flytta hemifrån vid 16 års ålder (de hade säkert rätt). Mamma tipsade mig om att söka in till Musikinstitutets Pop/Jazz-linje. Även om gymnasiet här verkligen hade varit borträknat från första början blev det sist och slutligen så att jag började som kombistuderande här i stan.

Våren 2008 hade jag nog, jag hade precis börjat ta mig ut ur ett mörkt, jobbigt 2007 som i samband med ätstörningar gjort mig otroligt skoltrött. Musikhuset var en bra skola, men jag kände att desto längre jag var där, desto mer tappade jag greppet om varför jag egentligen ville hålla på med musik, det blev för mycket tävlande och för lite nöje.
Hösten 2008 flyttade jag till Vasa med min vän Emma. Jag studerade Vasa Svenska Aftonläroverk och gick på FKF:s musiklinje. Även i Vasa mådde vi båda runt vinterhalvåret så dåligt att det inte blev så mycket skola för någondera av oss. Jag flyttade hem till min dåvarande pojkvän vid årsskiftet. Detta var min andra lägenhet. Hela våren var bara ett enda lekande, och det var kämpigt. Sen började jag jobba och skolan blev återigen andra prioritering.

I våras bodde jag i Vasa i min tredje lägenhet för att vara närmare skolan, jag går nu endast Vasa Svenska Aftonläroverk och på fyra år alltsomallt gått i fyra olika skolor. Till hösten blir jag färdig, därför tar jag mattekurser med Petter i sommar, som ni kanske läst här, 6 mattekurser inklusive 1 kurs fysik och kemi plus några tenter är det jag har kvar. Sen är allt över.

Detta är något jag verkligen skämts något otroligt för, det är nog första gången jag på bloggen berättar om allt detta och inte så många runt mig vet om allt detta heller. Men det är kanske bra så minskar frågorna kanske något. Jag har verkligen inte njutit av åren i gymnasiet men jag tänker inte ge upp nu heller förrän allt är färdigt. Jag har stora planer för framtiden och är allt annat än en slacker utan ambitioner, jag valde helt enkelt fel väg och försöker lappa ihop det så gott jag kan.


3.
är du och simon ihop? jag är glad att du verkar ha kommit över ditt ex som inte var så bra för dig!

Svar: Du frågar alltså om jag har en pojkvän. :) Hur ska jag svara på det.. Jag tycker om Simon. Vi har träffats i lite mer än en vecka nu, själv tycker jag att det är bra att ta det lite långsamt nu, försöker ta så stora babysteg jag kan utan att falla över för fort, så att säga. Jag har varit singel i 8 och en halv månad vilket är längre än jag varit sen jag var 14. Det är en intressant känsla att hitta någon som tar tankarna bort från jobbiga minnen.

4.
Raka bort håret eller ge bort alla dina kläder?

Shiiieet vilken svår fråga! Just nu hatar jag mitt hår och har faktiskt sagt åt Simon att jag skulle kunna raka av det. Å andra sidan vill jag spara det långt! Dessutom känner jag att min garderob skulle behöva uppdateras och jag skulle inte ha något emot att förnya den. Men å andra sidan har jag inte pengar till att köpa lika många fina plagg som jag har nu, kan visa min(a) garderob(er) någon gång så kanske ni förstår. Det blir en 50/50 för jag har ingen aning!

Hoppas ni blivit lite klokare, det var riktigt intressanta frågor ni ställde, hoppas ni ställer mera konstiga/roliga/sjuka/korkade/bra/svåra frågor i framtiden också!

3 kommentarer:

Anonym sa...

För det första vill jag tacka för att du svarade på min fråga fast du tyckte att det var jobbigt. Sen vill jag också säga att det är väldigt synd att din gymnasietid inte har varit rolig och lätt...
Men det är bra att du kämpar! Det måste vi alla göra nu som då...tyvärr måste vissa bara göra det lite mer än andra.

Alina sa...

Roligt med ärliga svar Sara. De uppskattar jag hos dej, du e alltid så ärlig! kram, alina

Sussu sa...

Jag känner igen det där med att skämmas för att man inte har blivit klar med gymnasiet "inom rätt tid" och hur jobbigt det är att vara tvungen att börja förklara. Dumt, egentligen, det är ju ändå en årskurslös utbildning.

vi blir färdiga då vi blir färdiga, that's it :)