söndag 27 juni 2010

Smulmuffins

Eftersom jag varit så slarvig med att uppfylla era önskningar om recept här på bloggen kommer två smarriga, enkla recept att vara the main attraction för idag.
Tänkte jag skulle börja med mina nya favoritmuffins som går att variera i oändligheter.
Vi kan kalla dem smulmuffins, mest för att de är toppade med smuldeg. Dessa slängde jag ihop lagom till Midsommargolfen i Torsdags och jag tror jag kommer göra det till ikväll också då jag ska till villan.

Denna sats räcker till ca 16 muffinsar, lite beroende på hur stora former ni använder:

Börja med att sätta ugnen på 200°C

Sen behöver ni:
5 dl vetemjöl
1,5dl strösocker
0,5dl farinsocker
2 tsk bakpulver
2 tsk kakaopulver
1 tsk malen kanel
1 tsk vaniljsocker
2,5 dl mjölk
1 stort ägg
100 g hackad blockchoklad (jag använder mörk hushållschoklad för jag tycker det blir allra godast med det i grova bitar.)

Till toppingen behövs:
1 dl vetemjöl
4 msk farinsocker
0,5 tsk kanel
4 msk smör

Gör såhär:
1. Blanda först mjöl, kanel, bakpulver, kakaopulver, farin-, vanilj- och strösocker i en bunke. * En viktig nyckel till bra fluffiga muffins som inte sjunker ihop är att inte använda elvisp då det lätt blir att man vispar för länge och smeten förlorar sin fluffighet redan innan ugnen. Jag använder själv bara träslev när jag gör mina. *

2. Blanda ihop smält smör, mjölk och ägg i en annan bunke till en jämn smet och häll ner det i mjölblandningen. Blanda till en fin smet men rör inte mer än tills smeten är helt jämn. Försök använda så stora rörelser som möjligt och låt inte handen fungera som komplement till en elvisp.

3. Hacka chokladen och vänd sedan försiktigt ner den i smeten.

4. Fyll muffinsformar till 3/4 med smet på en plåt.

Toppingen:

1. Blanda mjöl, farinsocker och kanel och arbeta in smöret med fingrarna tills allt blivit en grynig massa. Smula sedan över det på muffinsarna och skjutsa in i ugnen. Grädda i ca 15 minuter (lite mindre kan duga bra det också). Låt de svalna en stund och njut!

Tips: Dessa muffins smakar helt underbart med till exempel färska äppelbitar i eller med blåbär. Kombinationen äppel/kanel är himmelsk och med blåbär i blir det som blåbärs-smulpaj i miniformat.

Inga kommentarer: