torsdag 18 februari 2010

Chai Latte vol. 2

Jag gjorde en egen idag och sparade 3€! Wiho! Jag körde på en lite egen version men vad gör det så länge det är gott? Såhär gjorde jag:
Kokade upp vatten (halva glaset), hällde sedan det i glaset och satte i två tepåsar. Jag satte i en påse med grapesmak och ett ingefärste. Sen hällde jag även i lite råsocker och lite vaniljsocker och även lite kanel och lät allt stå och dra i 3-5 minuter. Sen vispade jag upp mjölk under uppvärmning och lade även lite vaniljsocker i det. Sen tog jag ut tepåsarna och hällde på mjölken och skedade på skummet som kom av mjölken och avslutade med att pudra på lite kanel. (inget måste)

Det blev riktigt gott!

En riktig chai latte görs på en speciell indisk tesort som enkelt heter just chai. Twinings vet jag att har en chaite-sort i sitt sortiment. Sen ska man göra på samma sätt som tidigare med vattnen. Sen sätta i två påsar av detta te och exempelvis en torkad kanelstång eller torkad ingefära, samt kardemumma om man vill det, och låta det dra 3-5 minuter, samt hälla i t.ex. 1/2 msk råsocker eller vad ni nu vill söta det med. Sen gör ni på samma sätt med mjölken och pudrar med vad i känner för att pudra med, exempelvis då kakao eller kanel. Mums! 

Inga kommentarer: