torsdag 16 september 2010

Here's the thing

Har länge levat i drömmen om att få åka till regniga Skottland. Eller varför inte Irland, jag älskar kulturen, och det konstiga är att jag älskar människorna utan att ens varit där. Har hört så mycket fint om Irland och jag tror jag skulle passa in där. Här funkar jag ju iallafall inte.

Vet någon något om detta? Skolor, utbildningar, utbytesprogram, jobbmöjligheter osv? Jag blir helt överlycklig om någon gör min hjärna klokare med info om detta... 

4 kommentarer:

Malin Nyman sa...

Au pair e ju de lättaste alternativet kanske, men då får man ju räkna me int så bra lön MEN gratis husrum o mat, oftast iaf!
I övrigt så e Irland dyrt. Svindyrt att hyra lägenhet, och jobb vet ja int hur mycke de finns av, men de kan du ju söka efter på nätet.
Sen vet ja int hur de e me skolor heller, eftersom ja tog en lättare utväg o sökt o kom in till en skola i Sverige... men med massa research så... :)

Skottland vet ja int så mycke om o ha int besökt, men ja tror de e ganska samma natur som på många ställen i Irland. Och Irland har jag bara goda ord om. Älskar det landet av hela mitt hjärta. :)

Edit sa...

Hej! Jag har ju varit i Glasgow, Skottland i ett år nu och har nästan enbart positiva erfarenheter härifrån vad gäller människorna och utbildningsmöjligheterna. University of Glasgow där jag studerar har 20 000 studerande från 120 olika länder och verkligen massor med valmöjligheter vad gäller utbildningsprogram. Det är ett bra ställe att studera på eftersom all personal är vänlig och verkligen mån om att hjälpa en och få en att känna sig som hemma. Skottarna är över lag ett vänligt folk, man är artig här på ett annat sätt än i butterhetens hemvist Finland. Dessutom är det gratis att studera i Skottland om man är EU-medborgare, vilket ju är ett stort plus. :)
Att hitta lägenhet här är faktiskt inte alls svårt enligt min erfarenhet. Jag hittade stället jag bor på nu inom loppet av några dagar (!) sen jag började söka bostad och hyran är 250 pund, vilket verkligen inte är mycket. Det enda jag haft problem med är att mycket är rätt gammalmodigt jämfört och komplicerat jämfört med Finland. Att öppna bankkonto var t.ex. en utdragen historia och här vet de knappt vad nätbank är (!). Dessutom är standarden i lägenheterna sällan så hög som i Finland, men det är något man vänjer sig vid. Har själv inte jobbat här ännu, men de jag vet som jobbar har inte haft några problem med att hitta jobb.
Annars är Skottland ett intressant land att bo i; jag älskar verkligen kulturen, musiken och de gamla traditionerna, som lever kvar vid sidan av dagens urbanisering och kulturella mångfald. Dessutom behöver man inte åka långt för att hitta fantastisk natur!
Irland vet jag inte lika mycket om, men skulle säga att det är dyrare där plus att det är svårare att komma in på något universitet (jag kom själv inte in). Kulturen och människorna verkar vara ganska lika i de båda länderna (och vädret :P).
Hursomhelst, som du förstår rekommenderar jag Skottland varmt! Hoppas det här svaret har varit någrolunda helpful, take care!

Edit sa...

hoppsan, det blev lite långt :P sorry!

Anonym sa...

Skottland är helt otroligt underbart! Har dock inga erfarenheter av jobb eller studier där, men efter att ha spenderat några veckor i detta underbara land kan jag inget annat än rekommendera det. Edinburgh är fantastiskt!