torsdag 9 september 2010

Kantarellpajen jag gjorde (två varianter)

Några har varit intresserade av kantarellpajen jag gjorde för några dagar sedan så jag tänkte jag skulle sätta upp receptet, jag improviserar som sagt en hel del men jag ska försöka sätta upp så exakta mått som möjligt.



Till pajdegen/botten behöver ni följande:

Förberedelse: sätt ugnen på 200 grader

- En pajform, smörj in den med smör (allt blir bättre med smör)

- 150 gram kallt smör

- 3 dl vetemjöl

- 2-3 msk kallt vatten.

- lite salt



Skär smöret i tärningar och sätt dem i en bunke, arbeta sedan in mjöl, salt och vatten med smöret till degen blir en jämn och fin klump. Tryck därefter ut pajdegen i formen och förgrädda i tio minuter när ugnen blivit varm.



Under tiden kan ni förbereda fyllningen,

till den behövs:



- 400-500 gram kantareller (jag blandade champinjoner och kantareller eftersom kantarellerna är så dyra, 250g får ni för 4,72 vid Prisma och för 5,48 vid Halpa Halli om jag minns rätt...)



Nedan följer två olika varianter, den första är snabbare och mindre prålig och den andra lite mer avancerad men båda är suuuupergoda!



Pajfyllning 1 (förutom svampen):

- 200g naturell philadelphiaost

- 1 gul lök

- riven mozzarellaost

- 1 dl grädde

- eventuellt ett litet ägg

- salt och peppar



Gör såhär: Hacka löken och skär svampen enligt önskad storlek, stek dem i en panna tills de får fin färg och salta lite. Häll därefter i Philadelphiaosten och gräFetdden och rör om tills det blir en krämig konsistens, salta och peppra efter smak. (Redan här är den god nog att äta som sådan så om du inte vill ha paj kan du äta detta med färskpasta, kan jag garantera, men lägg då i liite mer grädde.) Strax innan du ska hälla över den i pajskalet, sätt i ett ägg, om du vill och rör om. Sen häller du i allt i pajskalet och täcker det med riven mozzarella.

Grädda därefter pajen i 15-25 minuter i 200-225 grader.


Variant 2 (förutom svampen):


- 1½ msk smör
- 1-2 vitlöksklyftor
- 2 dl grovriven ost, efter egen smak, men det blir bäst om osten är lite mörkare i smaken.
- 3 ägg
- 2½ dl mjölk
- salt och peppar

Sätt ugnen på 200 grader.

Stek kantareller och vitlök på samma sätt som tidigare i smör tills kantarellerna fått en fin gyllene färg och all vätska försvunnit ur svampen.


I stället för att strö osten över allt strör du ut den på botten. Häll svamp- och lökblandningen över osten. Vispa sen ihop ägg, mjölk, salt och peppar. Häll allt i pajskalet och grädde i 40-50 minuter.


Kan rekommendera dessa två pajer till alla ost- och svampälskare. Smaken på båda pajerna är mycket fyllig och funkar bra att äta både kall som varm, lätt att värma i en bit i mikron till mellanmål och vill man ha pajerna lite matigare är det bara att sätta i några skivor viltkött eller något annat rött kött. Hoppas ni tycker om dem lika mycket som jag, och var inte rädda för att misslyckas. Dessa är mycket enkla dessutom, speciellt variant 1 så det går säkert bra, även för er som aldrig gjort quiche.

Inga kommentarer: