torsdag 23 september 2010

Svar på tal: Självömkan

Hej på er! Måste bara säga tack,
har gått ett dygn och lite till sen jag kikade in på bloggen och responsen jag fick på ett av mina inlägg var ett sant uppvaknande. Kommentarer kan vara hårda, speciellt när de kommer från människor som står en nära, men i såna fall är det även något man tar åt sig. Det många av er skrev är sant, ja, men däremot vet jag inte hur många av er som känner mig och känner till hur mycket jag jobbat med mig själv sedan jag och K gått skilda vägar. Jag skriver hemskt mycket om mina tankar och känslor här vilket tydligen för många är ett problem. De som följt med mig länge vet att jag tyckt mycket "synd om mig själv", men det är också ett sätt för mig att i framtiden förstå hur dåligt jag mådde. Inte för att hämta sympatier för jag vet själv att det värsta som finns är personer som dränker sig i självömkan. Men varför läser ni då? För att hitta alla fel? Då är det i så fall ni som får ge upp. Jag skiter blankt i vad jag ger ut av mig på min sida, det är ju ert val att läsa men jag ser inte hur någon ska kunna "take advantage" av mina ord.

Sen igen ser jag hur lätt vissa tycks tro det är att "bara gå vidare". Vet ni, det har jag försökt varje dag det senaste året, och ja, jag har försökt träffa någon annan, men det har alltid slutat olyckligt eftersom jag obviously inte är hel och först måste limmas och tejpas ihop lite. Det tar tid, förstår ni, precis som många av er försökt förklara för mig tidigare. Det tar helt enkelt bara länge.
Och det första jag sa till killen när jag fick veta att han hittat nån annan var hur glad jag var, för det är ju bra för honom, och inte mer än rätt. Sen November har jag aldrig gråtit framför den människan, jag har inte gett honom det, och inte heller när jag fick veta detta, han är inte värd det. Men är det inte rätt givet att man, om man i första hand blivit lämnad, känner sig ännu sämre när någon ny kommer in i bilden?

Tänker inte försvara mig så mycket mer, jag är egentligen glad att ni skrivit. Ni sa det åt mig, det jag själv så länge försökt intala mig själv, att "komma igen och gå vidare nu!".
Jag ska göra det, nu är det dags att ta tag i livet, och vad det kommer till självömkan, jag är säker på att ni alla känner det någon dag, jag skriver bara ner det. Men jag ska försöka att inte göra det i framtiden och om mitt läsarantal minskar efter det så vet jag ju vad ni var här för från början.

Till er läsare som faktiskt varit med om samma, de som förstår, och de som vill förstå.
Tack för att ni varit med mig hela året som gått. Ni var där från början och utan era ord skulle dagarna ibland varit ogenomträngligt mörka. Tack.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag känner inte dig, men har sporadiskt följt med din blogg. Jag känner väl i princip som många andra: Kom över det där nu! Men jag vet att det inte är så lätt. Men jag tycker heller inte att du ska behöva försvara dig för vad du skrivit. Det är din blogg, du skriver vad du vill. Ingen behöver ju läsa det! Du skriver att du fått jobba mycket med dig själv, antar att det handlar om mera än "bara" att du blivit lämnad. Försök att se det så här: Det var bra att han lämnade dig, för det tvingade dig att ta itu med dig själv o dina problem. Tack vare det är du/kommer du att bli en ännu starkare männsika!

Isa Fisa sa...

Efter att ha följt din blogg en tid verkar de som att vi har haft lite samma problem..fast de e ju inte samma, alla uppfattar och reagerar på saker olika..Men du är en "känslomänniska", det är de ingen tvekan om och jag hoppas du kommer över denne person snart, men jag vet hur det är, believe me..har man en gång älskat någon, kommer man alltid att älska denna person, annars har man inte älskat..Att komma över någon kan vara omöjligt, men det som de handlar om e väl att hitta sig själv o vara stark..

Skulle kunna skriva en bok fast om detta ämne, men jag ids inte ta upp så mycket av din blogg så fick bli massa flum ;) Jag är en flummig och råddig person :P

lillemor sa...

Sara, jag vet att det är jättesvårt att gå vidare,men det verkar lite som om du har vant dig vid att må så här,att det på nåt sätt är tryggt för så här har du kännt så länge.Du måste försöka bryta mönstret.Tänk bara på hur mycket han har sårat dig,skulle du på allvar kunna leva med honom igen?Jag skulle i alla fall aldrig kunna lita på honom igen om jag var du,och då skulle det säkert bara bli så att du skulle hela tiden kontrollera honom och må ännu dåligare.Det går om,men det tar tid,men du måste jobba för det själv också.Du är så fin och värdefull och du kommer att må bra igen det vet jag av erfarenhet.

Saray sa...

Anonym, jag antydde i princip i tidigare inlägg att man inte behöver läsa och att jag bryr mig skit i vad folk säger om vad jag skriver. Så på det planet är det klart.

Och sen till både dig och Lillemor vill jag säga att ni har rätt, det är inte bara det att han lämnat mig, jag har en hel del jobbigheter som ännu känns för djupa att ta upp i bloggen, K är egentligen mitt mildaste problem därför är det också lätt för mig att gömma mig bakom honom som ett enda stort problem..

Lillemor, jag har brytit mönstret, jag vet att han inte är något att ha och för länge sedan har jag bestämt mig att aldrig mer gå tillbaka till honom. Men det har ju inte hindrat mig från att känna, han var min första, största kärlek och det är klart det är svårt, och det vet du. Men jag ska gå vidare, och jag jobbar på det, tro mig.

Anonym sa...

Alla har vi någon gång blivit sårade, på olika sätt förstås, och alla har vi olika reaktioner och måste få bearbeta det på våra egna sätt! Jag antar att ditt sätt är att få skriva ner det, om jag inte känner dig helt fel? Men det handlar inte om hur hårt du faller, utan hur snabbt du tar dig upp igen...

Du måste ta tag i dig själv, rycka upp dig och gå vidare så gott det går, dag för dag, bit för bit. Jag förstår att det är svårt, ingen säger att det är lätt! Men du gör det svårare för dig själv än vad det egentligen kunde vara!

Anonym sa...

Sara, jag vill bara uppmuntra dig till att fortsätta vara ärligt mot först av allt, och viktigtast av allt, DIG SJÄLV! Precis som du skriver så är det din blogg, dina ord, din bearbetning osv... Om nån stör sig på ditt skrivande så behöver de ju inte läsa!

Vidare vill jag skriva under det som "anonym" i första kommentaren berörde. Jag är själv en känslomänniska, och tänker och känner och analyserar allt och lite till. Ofta har jag fått hör att jag "ältar" allt för mycket, och visst, man behöver ibland bestämma sig för att kravla sig upp ur en viss självömkan, MEN, jag jag vågar påstå att jag förstår att det, precis som du skriver, handlar om då mycket mera än bara K och allt som hör till den delen av ditt liv. Ibland är det lättare att "gömma" sig bakom det, för då är det på ett sätt mera "tillåtet" att det är uselt...

Med risk för att låta för svamlande och flummig, så stoppar jag här. Hang in there Sara, "det som inte dödar dig gör dig starkare".. (själv undrar jag ibland "då 17 borde jag vara Hulken nu!!!) :D