tisdag 28 september 2010

Tears of joy

Jag gråter nästan lyckotårar då jag kikar in i mitt ena frysfack och ser alla färgglada Tupperware-lådor fyllda med allt från aroniasylt, aronia/äppelsylt, plommonsylt, plommon/jordgubbssyllt, jordgubbssylt och äppelsylt, och så blåbär då förstås. Mitt guld.

Nu i höst hade jag tänkt vara flitig och plocka äpplen, blåbär, lingon och plommon och sylta och safta för president och fosterland, men det blir ju inte riktigt alltid som man tänkt sig och jag har jobbat i stället. Då är det bra tur att man har en farmor som är en hejare på sylt, och en mor som får för sig att experimentera med plommonträdet dingnande av frukt hemma på gården. Så, tack för den ni! Ni och sylten är guld värda!

Nu är det bara äppeljuicen som fattas, men jag har skaffat en saftcentrifug som jag tänker testa ikväll efter jobbet. Det får bli med Granny Smith-äpplen denna gång.



Fick för mig att blanda aronia- och plommonsylt i morse. Det blev kanske lite vääääl mycket av det goda, speciellt med tanke på att jag hade blåbär i botten... Det blev lite mer som sylt och bär med gröt.

Inga kommentarer: