söndag 5 september 2010

It's a small world

Hej på er! Ni undrar kanske hur det gick med min resa, tjaa, jag blir tvungen att säga såhär - jag missade båten eftersom jag försov mig på tåget och nu är jag alltså återigen hemma i Jakobstad.




Nääää! Klart att jag fixade det! Emma hade skrivit på ett A4:ns storlek en enormt låååångt vägbeskrivning som förklarade hur jag, efter att jag klivit i hamn, skulle hoppa på en buss, stiga av vid T-Centralen, hoppa på ett visst tåg i tunnelbanan, hoppa av och gå till Pendeltåget, hoppa på vid rätt perrong, hoppa av vid rätt hållplats, hoppa på en buss och vips vara framme hos Emma. Själva resan från hamnen till Emma tog ca 1h och 15minuter. Jag känner mig helt fantastisk! Det roliga var ju att när jag väl nått den sista busshållplatsen stod plötsligt tre av Emmas vänner där som jag kände igen från några bilder. Vi skulle till samma ställe så det var ju en trevlig överraskning att vi dök alla fyra på en gång. Festen hos Emma var riktigt trevlig, förutom det faktum att jag rest i nästan ett dygn satt som gjutet i hela kroppen, jag var dödstrött! 


Idag har vi shoppat, sov till klockan halv 1, svensk tid och sen åkte vi in till city. Allt stängde rätt tidigt men jag hann bland annat håva med mig ett par skor och en tepåse från NK, det fick bli med chai-smak. Och ja, jag vet att chai betyder just te, men det är ju också en smak, en blandning av olika kryddor som nejlika, kardemumma och kanel bland annat. Efter denna resa lär jag behöva denna påse med te så jag kan göra mitt eget, kommer inte ha tillräckligt med pengar för att köpa chai-latte på café varje dag vilket ju annars är min drog.

Något annat roligt inträffade idag på väg tillbaka mot Sollentuna. Vi gick på tunnelbanan längs med perrongen och rätt som det var fick jag se en av mina kolumnist-kollegor på Dagens Tidnings. Vi sågs på gym häromdagen också och plötsligt stod hon bara där, med en ryggsäck på ryggen och såg otroligt världsvan ut. Jag fick en otroligt stark känsla av hur liten världen egentligen är just i det ögonblicket. Det enda jag fick ur mig var ett glatt: "Hej! Det här var ju... häftigt!"


Ikväll hade vi tänkt gå ut, men både Emma och jag konstaterade att vi var allt för trötta för det, så det fick bli en hemmakväll med film, god mat (jag gjorde en sallad på kyckling, smörstekta kantareller, tomat, fetaost, rucola och avocado) och nu efteråt, en kopp chai-latte som vi gjorde själva av mitt te.

I morgon ska vi till Kista Centrum och se på bio, Toy Story 3 närmare bestämt, hemma i Jakobstad är den dubbad och det är ju inte särskilt roligt, och jag ska även köpa hem två par skor som jag kollat länge på..

Nu ska jag fortsätta kolla på Grey's Anatomy och njuta av att få ha ledigt tillsammans med min äldsta vän.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar verkligen ditt sätt att skriva!
Beskrivningen om dig e jätte härlig att läsa,
jo jag e med! :D

(btw så brukar jag bry mig lika mycket om bloggar som jag bryr mig om vad som händer i Big Brother huset, men din blogg fick mig att stanna :D)

Mvh Nån gammal FKFfare

Saray sa...

Tack så hemskt mycket! FKF e bra, trivdes verkligen där! :)
Ha det bra!