fredag 3 september 2010

Step one

Godmorgon alla! Sitter som bäst i min sovkupé här i tåget på väg ner mot Åbo med håret spretande åt alla håll. Hur sjutton jag ska få ordning på det har jag fortfarande ingen aning om, det enda jag hoppas på är att tåget hinner fram i tid.


Och många av er kan tycka att sovkupé, visst låter det lite häftigt, but believe me, it's really not. Tanten i biljettluckan fixade en golvplats åt mig i sovkupén vilket först gjorde mig lite förbryllad, hon klargjorde sig med att "tro mig, det är här du vill sova". Nu förstår jag vad hon menar, trots att jag hade "lyxen" att sova ensam i min kupé hela vägen kan jag bara tänka på de stackare som skulle hamna högre upp. För ni ska veta, i sovkupéer finns det inte bara två, utan tre bäddar ovanpå varandra. Till det tredje bädden, som ligger ca 2-2,5m upp mot taket, krävs en löstagbar stege som sedan hängs på väggen, om ingen ger en denna stege, så slipper man varken upp, eller ner. Så njae, sovkupéer, ingen lyx, men mycket praktiskt och dynvaren var riktigt mjuka faktiskt.

Nu ska jag se om jag kan leta upp en toalett nånstans. Har en patrullerande konduktör utanför dörren som ser till att alla sover nämligen. Klockan är nu 6:29, tåget kommer till Åbo 7:50, och innan det ska jag ha traskat iväg från vagn 74 till vagn 4, så att jag kan hänga på vidare till Åbo Hamn kl: 7:55. Steg ett av min Stockholmsresa almost done. Det här är mycket spännande!

Inga kommentarer: