torsdag 25 november 2010

Nomination

Hej människor! Det var ett tag sedan! Idag är jag ledig, dock inte riktigt så ledig som jag skulle vilja vara. Jag packar hela dagen för i morgon, på lördag och på söndag flyttar jag ut. Jag flyttar hemhem för ett tag, för er som missat. Ska bli skönt men packande måste vara det tråkigaste som finns.
Kylskåpet ekar dessutom tomt då jag inte kan inhandla någon annan mat än snabbmat eller yoghurt då jag ändå slänger allt i morgon. Dessutom har jag bilen på parkeringsbricka i HalpaHallihuset så dit måste jag springa och byta om och om igen.
Man märker hur suveränt dåligt bilen mår av kylan, den spottade ut så mycket avgaser i morse när jag startade den att jag täckte förbipasserande i ett vitt giftmoln när de gick förbi.



Fick en nominering av Sandra där man ska nämna sina tre favoritförfattare och en av deras böcker och sedan nominera 5 av sina vänner att göra samma sak. So here goes...


Jag har egentligen inga favoritförfattare men jag är en sucker för lite overkliga böcker, samt självbiografiska böcker och fantasy. Så jag tänker i stället ta upp tre författare, med fokus på deras böcker i stället.

1. Sidney Sheldon, hans böcker handlar ofta om kvinnor i olika livssituationer och de flesta är realistiska med detdär lilla extra. Min favoritbok av honom är "Säg mig vad du drömt" som handlar om en kvinna som har schizofreni och tre olika alter egon. Den sitter man fastbiten i tills den är utläst.

2. Christopher Paolini, när vi talar fantasy för min åldersgrupp (och yngre) så är det hans Eragonserie som håller mig sysselsatt. Förra vintern spenderades nergrävd i hans böcker om pojken och draken och magiska väsen. Mums!

3. Marianne Käcko, "Ta livet av mig, mamma!" långade jag från biblioteket för ett tag sedan, jag streckläste den, grät och lämnade tillbaks den. Ångrar ibland att jag inte köpte den. Jag kunde relatera en hel del till boken även om sjukdomen hade nått en så mycket högre grad för flickan i boken. Men det skulle vara en bra tankeställare för alla som kämpar/har kämpat mot anorexi och bulimi, just för att veta att nej, man är inte ensam och nej, ta dig ur detta innan det tar makten över dig.



Jag nominerar
Anne-Lie
Sabina
Ida
Emma
&
Alina

3 kommentarer:

Anonym sa...

Om du gillar fantasy måste du läsa följande författares böcker:
David Eddings (Sagan om Belgarion serie och sagan om Mallorea är suveräna, typ 5 böcker i varje serie? Minns inte riktigt det var ett tag sen jag läste dem.)

Trudi Canavan! Fantastisk serie om magi och annat skoj, The Black Magician.

Terry Goodkind: Sanningens Svärd eller the Sword of Truth, beror på vilket språk du vill läsa. Också en fantastisk serie, väldigt lång men ack så läsvärd.

Finns mer men det kanske blir för mycket :)
Jag vet.. Jag spenderar allt för mycket tid hemma och läser :P Men det är fortfarande en av de mest avkopplande saker man kan göra, ligga i sängen med en bra bok.

Saray sa...

Du har så rätt, önskar att man hade mer tid till att göra sånt... Tack för boktipsen! I'll check it up. :)

Anonym sa...

No problemo! Har nog flera bra böcker som jag själv måste läsa, hinner inte så ofta till biblioteket eller beställa :/