lördag 19 september 2009

Exemplarisk och felfri


Idag har jag skött mig så exemplariskt att jag skrämde mig själv lite på kuppen. Jag tog hand om en hel tävling, plus folk som ville göra ärenden utanför tävlingen, plus telefon, plus matlagning. Och till råga på allt detta visade det sig att jag överproducerade smörgåsar, korvar och kex. Men kexen blev goda och ingen har klagat på att jag gjorde för många. Dock klagade jag smått när alla smörgåsar skulle plastas in i slutet av dagen. Men inte en korv sprack och inte en matsmula brändes vid osv osv... 

Nu är jag slut. Pang. Död. Inte många som klarar av att jobba 9 timmar med illamående och 3 timmars sömn från natten före. Nu har jag fått feber. Och jag ska jobba i morgon. Och ni som tycker jag låter positiv till allt detta luras bara. Det måste sitta kvar från all positivitet man måste utstråla på jobbet. Uuuurrrrk...
Men Kristian hade köpt blåbärssoppa och jag har ätit och fröjdats och senare även klagat över att det inte fungerade något vidare..

Deed of the day: Jag stod i köket och gjorde smörgåsar och kollar in fåglarna utanför fönstret. Skulle just till att sätta skinka på hela kalaset då jag hur något dunsa in i fönstret. Jag blev iskall på en halv sekund. Jag hatar, hatar, avskyr att se fåglar lida eller bara ligga stendöda och förvridna nedanför fönster. Jag tvekar, men går sedan ut för att se om det var som jag befarade, alla fågelvänner är bortflugna och kvar sitter något som ser ut som en fågeldocka, helt stilla sitter den med fötterna rakt framåt. En liten talgoxe. Jag trodde först att den stelnat och dött på fläcken och fällde en liten tår, och precis då så vrider den på huvudet. IT'S ALIVE! Försiktigt tar jag upp den underbart späda, lilla varelsen, jag har aldrig sett något så perfekt. Efter några små smekningar på det lilla, mjuka huvudet sätter jag den i skydd i solen under en buske med några brödsmulor. Fågeln, fortfarande i chock, vrider bara på huvudet och så, efter ca fem minuter återfår den fattningen och virvlar iväg med en brödbit i munnen. Jag tjöt av lycka och blev tvungen att förklara mig för förvirrade golfare.



Jag ska blir fågelskådare. Näe, jag ska köpa en bra systemkamera och gå på fågelskådning med min fågelskådare till farbror.

Inga kommentarer: