onsdag 29 december 2010

Suomessa puhutaan suomea!

För några dagar sedan hade jag en kund. Hon var hemskt tidig och jobbade på ett av stadens hälsocenter. Hon ville ha en klänning men på grund av REAN fanns det inte kvar någon modell i hennes storlek. Jag gjorde allt, jag lovar, allt för framhäva de språkfäridgheter jag har i finska. Och jag tycker jag har klarat mig så bra hittills, den dagen var en sämre dag och alla böjningar var verkligen inte korrekta. Men jag försökte, och jag sa inte ett ord på mågot annat språk under hela samtalet. Men det sista jag får höra innan hon går är när hon i dörröppningen vänder sig om och säger "Och du pratar inte bra finska!"

Tack bara. Jag tycker det är så roligt att utveckla mina färdigheter i det finska språket.
Förstör det inte för mig nästa gång. Tack.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oj voi. Been there... Och det värsta i stunden är att man inte kommer på vad man borde svara för att allt går på...finska. Jag har stått brevid dig vännen och jag vet hur bra finska du har. Tro mig. Låt inte en bitter dam förstöra något, jag kan bara tänka mig att hon har fått höra samma sak men om sin svenska och nu såg hon sin chans att hävda sig. Idiotiskt, men så kan det funka ibland. Leuka ylös, jag tror på dig! kram,
den som delar butik med dig

Anne-Lie sa...

Man blir precis inte inspirerad att försöka lära sig mera när man hör sådana kommentarer! har inte tillräckligt med fingrar för att räkna alla gånger jag har hört uttrycket - suomessa puhutaan suomea från mitt servitris jobb. och jag som försökte mitt bästa! :)

J sa...

Skit i det Sara! Tänk på allt annat du är superbra på, till exempel att paketera jättelånga paket ;)