tisdag 18 maj 2010

Havsliv




När jag inte har något att göra brukar jag ta till en av mina favoritsysslor som går hand i hand med kunskap, nämligen surfa runt bland nyheter om djur runt om i världen. Nu sitter jag på MSNs startsida och läser om valhajar (världens största fisk upp till 12m) och brugder (näststörsta fisken 7-10m) och så fastnar jag på en artikel om en gråval som sökt sig ända till Medelhavet. Anledningen till att det intresserade mig var att jag tidigare läst om gråvalen, som sedan 1700-talet varit utdöd i Atlanten och medelhavsområdet. Den rör sig mellan Arktis och Mexiko (vandrar alltså runt 20 000 km varje år) och det finns nu, sedan den fridlystes ca 20 000 valar i Stilla Havet. Artikeln finns här.

Över listan på vad jag ska göra innan jag dör ligger, förutom falskärmshoppning, tågluffande och pilgrimsvandring bl.a., dykning med valhaj väldigt nära hjärtat, nästan så att den ligger före att simma med delfiner. Jag får nästan tårar i ögonen när jag betraktar denhär fantastiska fisken. Den är så vacker!


Detta är en brugd, inte lika vacker, men fortfarande majestätisk med sin upp till 10 metrar. Den finns till och med i Svenska vatten och skärgårdar under sommaren, det ni!

Inga kommentarer: