lördag 22 maj 2010

Fairytale of New York


Jag älskar The Pouges och denna låt är för evigt fastetsad i mitt huvud.
Originalet ovan är från St.Patricks Day 1988, jag gillar fyllekonceptet och faktumet att människorna sjunger på känsla och inte på vad som nödvändigtvis låter bäst.


Samma gäller versionen nedan med Amy MacDonald i spetsen, jag älskar skotskans röst och just det att hon vågar köra på bara. Det gör allt så äkta. Denna är från 2010, eventuellt 2oo9, så över tio år senare, tycker ni inte att hon fångar Kirsty MacColls röst nästan på pricken? Känslan iallafall...


Vilken gillar ni bäst?

1 kommentar:

Edit sa...

Åh, Fairytale of New York är verkligen en av mina favoritsånger någonsin! Jag lyssnar på den så gott som varje dag...hade inte hört versionen med Amy MacDonald (som annars är en jättebra artist) förr, men den är riktigt bra. Jag är nog inte rätt person att bedömma sånt, men musikaliskt låter den versionen nästan bättre. Men originalet kanske har lite mer känsla i sig, hmm?
Ha det bra! :)