lördag 15 maj 2010

30,1°C

Puh! Dethär vädret är ju löjligt varmt! Idag är det den femtonde Maj, det finns fortfarande trögsmälta snödrivor kvar här och där. Det har börjat smådroppa lite därute igen för andra gången idag, det är mulet men ändå visar mätaren på 30,1 plusgrader. Det är ju nästan lite sjukt! Tala om att vädret spelar oss ett spratt. 

Nu kan inte ens vi finländare undvika det faktum att det är kokhett därute, vanligtvis funkar regeln här i Finland att vi klär oss varmt ännu i Maj fast det skulle vara 20+ och i shorts och t-shirt i Juli fast det mot all förmodan skulle vara minusgrader. Typ. 
Men vi ska verkligen inte klaga, det är helt underbart, jag får sitta barbent på terrassen ikväll med min fina orange Lindexklänning utan att se ut som en blekfis, för jag har fått chansen att sola idag. Mina ögon är lätt blanka som resultat av lite för mycket sol, fräknarna har börjar löpa amok ut mot kindbenen och mitt hår börjar bli ljusbrunt. 
Jag älskar sommaren, både i med och motgångar.

Som ett PS så smittar sommaren även av sig på hungern, det märkte jag i affären idag. Jag köpte inget alkohol utan nöjde mig med cidertölken jag har hemma, och istället för en papperspåse full med plockgodis köpte jag en ask körsbärstomater. Helt ljuvligt att cykla genom stan med håret fladdrande efter sig och korgen full med körsbärstomater, dom är riktigt smarriga nu!

Inga kommentarer: