lördag 1 januari 2011

Årsresumé 2010

JANUARI

Året började med en ny nyckel och en ny lägenhet.

Jag njöt från mitt panoramafönster av utsikten över finska stadsteatern.

Sa ett sista farväl åt vårt gamla ställe, lät några rädslor släppa i och med det ögonblicket.


Vi festade mycket på Onnela i Kokkola, jag kände mig on top fast jag bara var förvirrad och krossad.


Ohi-On kom och gick, vi hade hemskt roligt den kvällen!

Jag fick igång en nyttoperiod och mammas morotsjuice blev populär..

Jag drunknade i läxor inför studenten.


... och spenderade så enormt många timmar på biblioteket i Vasa.


Jag hade gått ner massvis i vikt efter att mitt förhållande tagit slut och var 0,6kg från min idealvikt.


FEBRUARI



Jag bröt en tand och var förtvivlad, Tony körde mig till Jeppis och tillbaka nästa dag bara för att jag skulle få fixat den igen.


Lina och jag gjorde fastlagsbullar en kväll innan utgång..


Jag fick fnatt på lockigt hår.


Bad-Taste fredagen på Ollis blev en hit..


.. och nästa morgon vaknade jag såhär.


Jag hade finbesök i min nya lägenhet.


.. och prövade fina peruker med Alina, Olli och Tony.


Hemma i Jeppis lekte jag diva, var verkligen lite uppochner...


Vin- och ostkväll hemma hos mig med Alina, Olli, Tony och Johan. Fyra av oss gick sedan ut en sväng och höll på att frysa till is i kylan!


Jag gjorde mina första karelska piroger, det var himla spännande det också, hjälp fick jag av Olli och Tony.


Föll platt många, många gånger i början av året. Bakslag kallas det väl..


Var inne i en pröva period och prövade en hel del olika stilar och frisyrer.
Gränsen mellan modig förvirrad var hårfin.


MARS



Jag upplevde min första Pampas Nationaldag och hade två av de roligaste dagarna på hela året!


Okej, för de som jag sagt åt att jag inte ätit skräpmat på två år, jag ljög. Detta var den första och sista gången mellan dessa två år, Anne-Lie och jag mådde dåligt resten av kvällen. Fettsnusk!

Jag betraktade snöstormen från mitt fönster och bestämde mig för att studera hemma den dagen.

Någon vecka senare njöt jag av solen på balkongen, det var plötsligt så otroligt varmt!


Gjorde födelsedagsmuffins till min systers femtonårskalas. Det var en hel muffins kan jag lova!

Jag tränade till halvmarathon med Roxie.


... och i Vasa tränade jag två gånger/dag. Studier och träning fyllde mina dagar.


APRIL



Upptäckte en ny grunka, nämligen Cafécrema, som gjorde underbart kompakt latteskum.

Vi hade Italienkväll hemma hos oss inför Italienresan i slutet av April.
Jag gjorde små delikatesser.


Första Jaromatchen invigdes på O'Leary's, det snöade ute men våra män segrade och fiilisen på den nyöppnade puben var på topp!

Tacokväll i Krombi med fina killar!


Påskäggsjakt på gammalt vis, jag tog mig över skaren med otroligt försiktiga steg, snön var en halv meter djup då..


Italien! Det var en helt underbar resa!

MAJ

Plötsligt var det varmt nog för solbadande, det var rena lyxen, lagom innan jobbet på golfbanan började!


Peppi solade också, men var noggrann med att skydda ansiktet från den starka solen.

Larrys invigdes än en gång, denna gång med Matti, Thomas, Rasmus och Lina...

... sen ännu en gång med mina killar.


Innan utgång en dag fick jag sådär passligt en fin allergisk reaktion på mina läppar.
Det brände, men i övrigt såg det rätt najs ut...


Jobbet började och jag och Linus passade på att bränna några muffinsar då vi ändå var igång.


Jarokillarna hade någon hemlig fest på stadshotellet. Jag gick dit med Lina och träffade även Mimmi för första gången.

Jag flyttade in i min tillfälliga etta i Jeppis över sommaren och fick pianot rakt på mitt knä, det blev stort som en pingisboll och var blått i över en vecka.

JUNI



Jag tatuerade in en efterlängtad text på revbenen. "Canto ergo sum" - I sing, therefore I am

Nya bastun invigdes...


... hela släkten utövade akrobatiska simhopp från bryggan!


Midsommaren kom och gick, mitt hår var lovely!


Jag och mina fina tjejer innan på Fäbodastranden på Midsommaren.

Flickorna kom över på improviserad soppa, det blev succé.


Jag och Miia gjorde MASSVIS av godispåsar!



JULI


I juli hände det massor, jag njöt i av goda drinkar ur fishbowlglasen jag fått av Sunny.


.. pojkarna njöt dom med.


En dag spenderades endast ute på bryggan med mokkulan, frukter och havet framför mig.

Katti och jag tillredde två fantastiska tårtor till min födelsedagsfest på golfklubben.

Fäbodastranden körde vi till dagen jag fick Alfan.


På Annas konfirmation var volleyboll huvudsysslan.


... Simon och jag gjorde muffins till konfirmationen.


En av alla kvällar ute, min bror hade fyllt 18 och det var en märklig chock att träffa honom på krogen..


Jag och syrran tog ett REApass till Kokkola i Camryn (usch vad jag hatade den bilen). Det regnade den dagen, hårt, men humöret var på topp.


Jag var sommarfräsch och trivdes i mitt långa hår och sminklösa ansikte.


Alfan blev min att köra! Sommaren var räddad och jag NJÖÖÖÖÖÖT!



Många nätter spenderades tillsammans med solnedgången på Gamla Hamns brygga och med mina tankar som enda sällskap.


Jag klippte håret av mig, och undrar ännu idag ibland varför.


AUGUSTI


Hade extremt många sömnlösa nätter, hallucinerade varje natt om folk som ville bli betjänade i mitt rum och jag som förtvivlat fick förklara att jag inte hade bankautomaten i lägenheten. Ibland hade jag även en man på besök som riktade en pistol mot mitt huvud, men jag brydde mig inte så mycket då.

Jag flyttade ut från lilla ettan och in i en 80m2 trea i stället. Det var lyxigt, och dumt.


Jag var funktionär på FM-tävlingarna på golfbanan, kände mig himla cool med min walkie-talkie, samtidigt som jag nästan dog under tältet där vi satt i värmeböljan.

Stod också vid grillen en av dagarna och stekte pyttipanna så det bara rök om det, det var 25 grader i solen då, vid pannan var det 10 grader varmare, jag stod där i 8,5 timmar.
Jag har nog aldrig varit så flottig och svettig i hela mitt liv, matos är något jag håller mig borta från framöver.

Bastukväll vid villan med Jaropojkarna som kämpat med att få bryggan färdig.


Jag räddade en nalle från loppis.


... brände mig på min nya plattång, vilken återlämnades dagen efter.


... blev kolumnist på Dagens Tidning.


SEPTEMBER



Roxie och jag förälskade oss i Grey's Anatomy.

.. och jag och Emma förälskade oss i Tavasts nya hundvalpar!


Jag var en vända i Sverige och orienterade mig på ett förträffligt sätt ända till Sollentuna och tillbaka till hamnen helt ensam.


Jag röjde upp bland kläderna, det hjälpte dock inte...

Köpte nya boots, hade en svart period.

Fick jobb på Blossom, denna bild är från min första dag där.



OKTOBER

Lina hade försenad födelsedagsfest hos Mimmi, det blev lyckat!


Jag bodde i min Long Lovely Knit från Odd Molly, och ett beroende växte fram.

Åkte till Vasa några gånger...


Vi förlorade Sheba.


Lina, jag och Mimmi hade hiskeligt roligt hemma hos mig en kväll innan utgång, nästan lite för roligt, min säng var full med kokos när jag vaknade nästa morgon.

Lina och jag hade en soffdag, mådde lagom bra, och gjorde en "nyttighetsplan".


Firade Halloween, pojkarna kom på förfest...


... och jag var en av 15 coola kissemissar på klubben.


NOVEMBER

"Fyndade" en poncho under ett loppisbesök med Mimmi.


Lina, jag och Mimmi gjorde makraméarmband, jag fastnade direkt för det!


Vi nördade oss lite...


Sötaste syrran kom som PRAO-elev till Blossom och veckan var räddad!
Dagen till ära tog vi en varm vitchoklad före jobbet, hade nämligen hamnat på svart is dagen innan och vi tackade och firade för att det hade gått så bra som det gått.


DECEMBER



Syster och jag tog en vända till Tammerfors, jag träffade Kristian och konstaterade att alla mina känslor hade blåst bort, det är jag tacksam över.



... en liten film från Tammerfors.


Jag gjorde en misslyckad pepparkaksdeg som aldrig fick chansen att bli annat än, ja, deg.

Köpte hem en egen systemkamera, SOM jag hade längtat! Definitivt årets bästa köp!


Gjorde fina julklappar...

... klädde granen med mamma och firade en riktigt fin jul med familj, släkt och även senare i Kokkola med fina människor.

Inga kommentarer: