tisdag 18 januari 2011

On request: Pizzadegen



Fick en förfrågan om att sätta upp pizzadegen jag använt mig av.
Har prövat på en massa olika jag hittat via nätet. Valet föll slutligen på den hittills enklaste.
Leila Lindholms böcker A Piece of Cake och One More Slice är mina absoluta favoriter i köket. Inspirerande bilder och enkelt förklarade recept med små tips och trix gör dessa böcker till number 1, åtminstone för mig. Receptet till pizzadegen kommer från One More Slice boken. Här kan ni köpa själva boken. Nedan följer receptet:


Till fyra pizzor behöver du:

50 g färsk jäst
2 tsk socker
1 tsk flingsalt (vanligt salt går också bra)
0.5 dl olivolja
3 dl ljummet vatten
7 dl vetemjöl special

1. Blanda jäst, socker, salt, olja och fingervarmt vatten (37 grader) i en degbunke.

2. Rör i mjöl, lite i taget, tills du får en fast och elastisk deg. Spara resten av mjölet till utbakning.

3. Jäs degen i bunken under bakduk i cirka 25 minuter.

4. Dela degen på 4 bitar och baka ut dem med kavel på mjölat bakbord.


Jag behövde knappt använda kaveln, mycket roligare med händerna och degen blir verkligen otroligt lättarbetad. Jag gjorde så att jag lade i allt mjöl direkt, båda gångerna jag prövat blev den perfekt. Sen lät jag den jäsa lite över en halvtimme och delade upp den i fyra bitar. Lite mjöl på händerna och lite på bordet och du får en otroligt smidig deg! Lycka till!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack!

Pia

Anonym sa...

Du får det att låta så enkelt!