onsdag 13 oktober 2010

Vill du flytta till centrum eller vill du bara ha en enastående lägenhet?

Så, till något viktigare. Min lägenhet alltså, antar att de flesta av er redan följt med den livliga diskussionen om varför jag flyttar och så vidare i tidigare inlägg men i korthet är anledningen följande: 

Jag planerar att flytta söderut efter detta år, därför vill jag gärna sätta en fin grund i finska. - Kokkola. Jakobstad äter mig levande, jag lovar, det tar en tugga av mig varje dag, jag behöver omväxling men jag vill ännu vara nära min familj och vänner i Jakobstad - Kokkola. Jag jobbar varannan vecka i Kokkola, som en bonus ser jag möjligheterna i att slippa köra fram och tillbaka sex dagar i veckan med en bil som drar runt 80€ på hela veckan samt en bil som kanske inte längre startar efter de första nätterna under noll grader. - Kokkola. I stället kan jag, avnjuta omväxlingen i Kokkola och den vecka jag jobbar i Jakobstad bo i gästhuset hemma hos mina föräldrar, helt gratis, utan att köra nånstans, med mat, hund och tre katter runt mig. Tycker ni inte denna idé är bra så säg.


Så, till saken. Min lägenhet har en uppsägningstid på två månader. Det betyder att jag inte kan flytta ut före Januari om ingen är villig eller intresserad att hyra den före det. Därför säger jag redan nu, att min lägenhet kommer sägas upp inom denna månad, den kommer vara inflyttningsklar den första November om någon nappar på den. En liten beskrivning på den följer nedan:

Lägenheten på Storgatan 16, mittemot Holländerskiosken, andra/tredje våningen (beror på hur man ser på saken), var nyrenoverad när jag flyttade in. Jag har bott här sedan Augusti, före det har ingen bott här efter renovering. Golven är i ljust, snyggt laminat och väggarna höga och vita med vitt tak. Toaletten är stor, inget badkar men en dusch med tre olika funktioner, den ser mer ut som en tidsmaskin, och en bastu för två. I hallen finns en såndär "värmestege" där man kan hänga kalla och våta handskar och mössor i vinter. Köket går i vitt och brunt med intregrerad diskmaskin, keramisk spis och integrerad kyl och frys. Frysen är rymlig vilket för mig var ett stort plus då jag fryser ner så mycket stuff... ;)
Vägen ut till vardagsrummet är öppen och själva vardagsrummet är stort och ljust med två fönster med brett stenfönsterbräde. Man kanske skulle tro att det hörs mycket av stadsbullret men faktum är att när man stänger fönstren är det som att sätta lock på lägenheten, det blir nästintill helt tyst. Sen finns det ett rum ut mot gatan med fönster, jag använder det som förvaring eftersom jag ännu inte har hyllor men det skulle vara finemang som ett arbetsrum. Och "the masterbedroom", där jag sover öppnas med två vita dörrar med glas. känns lyxigt att öppna dessa och stiga ut i vardagsrummet. Här finns även en walk-in closet med många hyllor och för de som vill finns här även sladdar genom vilka man kopplar en förstärkare till vilken man kan koppla exempelvis, iPoden eller datorn till för att ha tillgång till surroundhögtalarna som satts ut i vardagsrummet, köket och i badrummet, det är riktigt mysigt kan jag säga, att baka eller sitta i bastun med mysmusik på.

Lägenheten är 80m2 och hyran ligger på 680€ vilket jag tycker är riktigt billigt när man tänker på läge, storlek och skick. Samt faktumet att den har både, high-tech dusch, bastu, surroundljud och diskmaskin. 

Det var väl ungefär det, en ny hiss håller som bäst på att ersättas med den gamla från 1953 och det blir prima. Nu ska jag vidare till Kokkola så... Vem vill ha?

3 kommentarer:

Alina sa...

ööö, JAAG! men går den att flytta till Vasa eller Kokkola? :)

Anonym sa...

Hej! Jag tänkte fråga om hyran inkluderar vatten och el eller ifall man betalar dom ännu till? Och vilken färg är sovrummets väggar? :P Vem ska vi kontakta ifall vi är intresserade av lägenheten?

Saray sa...

Hej, hyran på 680€ inkluderar vatten. Elen betalas skilt utifrån eget bruk. Alla väggar, tak och lister är vita och golvet i ljusare laminat. Antingen går ni via mig eller så ringer ni min far på 044-7201010. Hyresvärden har bekräftat att lägenhetsbyte är OK så kontaktar ni pappa tar han i sin tur kontakt med hyresvärden.

Lägenheten är nu officiellt uppsagd men om ingen är intresserad måste jag bo där till sista December enligt avtalet. Om någon tar den är jag ute sista Oktober. Har redan hittat fina lägenheter i Kokkola så ni kan ju gissa hur mycket det skulle hjälpa mig om jag slapp ut redan denna månad..