söndag 21 mars 2010

Homeward Bound

Nu på kanal nummer 10, Homeward Bound från 1996, detta är första filmen men båda två är helt undebara! När jag tänker på tiden då jag som liten flicksnärta såg dessa filmen skulle jag aldrig trott att jag idag skulle ha en hund. Inte heller skulle jag ens drömt om att jag idag skulle ha en Helig Birma som katten Sassy i filmen, och inte visste jag att ett av mina smeknamn skulle komma att bli just Sassy. :D

Men hursomhelst, filmerna är mig mycket varm om hjärtat. Handlingen är, nu när man tänker på det lite smålöjlig, men helt trovärdig på vissa plan. Det enda som kan störa mig ibland är golden retrievern Shadows kommentarer om att hans människa kan vara i fara, fastän djuren egentligen bara blivit lämnade för att omhändertas när deras familj är på semester, hans något överdrivet kärleksfulla relation till sin husse Peter kan bli lite för mycket...

Det syns dock minsann att man byter djur för olika scener, men det gäller ju alla djurfilmer. Djur är faktiskt fantastiska. Dock blir jag arg när dom inte kunnat utveckla ett stunt för när Sassy åker i floden. Visst att det är en docka när hon väl är ute i forsen. Men close-upsen som dom gjort på när kattstackaren simmar i strömmande vatten är dock äkta, och panikliknande jamande är också äkta, och den vettskrämda blicken i dom blå ögonen... Hu! Nu har jag kommit till delen då kissen försvunnit bland vattenmassorna ner för vattenfallet. Snyft... 

Skulle dock gärna ha en american bulldog som hunden Chance i framtiden. Och en till Peppikisse, brunmaskad denna gång, (Peppi är blåmaskad). Okej, bara att inse för hundrafemtioelfte gången, jag är och kommer alltid vara ett sant djurfreak. 


bild från imdb.com


"Cat's rule and dogs drool." - Sassy

("Girls rule and guys drool.")

2 kommentarer:

Isabelle sa...

HAHAHAH! ja ladda just ner den dä filmen!!! :D ja älska den när ja va liten!

Saray sa...

I love it still! :)