tisdag 16 mars 2010

Skin & Young Victoria

Först ut så har vi Young Victoria som skildrar en 18 årig drottning Victorias liv, kan inte ha varit lätt med allt ansvar redan i så ung ålder. Jag menar, jag som nittonåring och leda ett helt land. Å-åu... Valde filmen dels för att jag älskar verklighetsbaserade filmer om vackra människor från svunna tider. Plus att Emily Blunt har blivit en av mina favoriter på skådespelarfronten.. Ni vet, hon som blev känd som den elaka assistenten i Djävulen bär Prada där hon spelade mot Anne Hathaway och Meryl Streep.

Efter det blir det Skin. Vet inte så mycket om filmen, eller jo, åtminstone det jag läst och sett av trailern berättar att tiden är när apartheiden var som värst i Sydafrika på -50, -60-talet. Ett vitt par föder en mörkhyad flicka och först blir det rabalder om huruvida modern varit med en mörkhyad man eller ej, men sen kommer det fram familjen har svarta förfäder, men att genetiken av en slump valde att visa sig först då. Filmen berättar om dotterns uppväxt och om familjens kamp om en plats i det vita samhället. Rasism i all sin prakt, sånt hatar jag, men det kan vara nyttigt att se en sånhär film nu som då, dessutom har jag historieprov nästa vecka så jag kan alltid få något ut av det på det sättet också.

Inga kommentarer: